Arbejdsløse akademikere får Google-kursus - og et job med i bagagen

Katrine Sønderstrup er kommunikatør og arbejdsløs. Det sidste, håber hun, snart vil ændre sig. Hun er én ud af flere hundrede københavnske akademikere, der har fået et digitalt Google-kursus og deltaget i et matchmaking-arrangement i kommunen, hvor virksomheder og ledige mødes. Nye tal viser, at 55 procent af de ledige får et job.

Der har i alt været syv matchmaking-arrangementer i Københavns Kommune. Det seneste var i september, hvor 40-45 ledige deltog. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl

14 borde står afventende i Googles Digitale Læringshus på Nørrebrogade. Ved hvert er to stole placeret. Den ene er tom, den anden er besat af en virksomhedsejer. Én har sat en bakke med karse på bordet. En anden papkasser med legetøj. Alt sammen noget, der skal vise, hvad virksomheden laver, når de tomme stole om lidt skal fyldes.

I den ene ende af lokalet er en flok mennesker stimlet sammen. De har det til fælles, at de alle er ledige akademikere. En af dem er 26-årige Katrine Sønderstrup. Hun blev i sommer uddannet kommunikatør fra Roskilde Universitet og har siden søgt to job om ugen, men uden held. Derfor er hun mødt op i dag i håb om, at det giver pote, når hun sætter sig på stolen overfor en virksomhedsejer.

»Jeg har ikke haft succes med at søge job på normal vis, så jeg tænker, at arrangementet her er en god mulighed for at komme ud at snakke med nogle virksomheder og høre, hvad de efterspørger. Det er en mulighed for at få kontakt til nogle virksomheder, så jeg forhåbentligt kan få et job,« siger Katrine Sønderstrup.

Og håb er der. Godt 300 ledige har siden starten af året fået et digitalt kursus, hvor de blandt andet undervises i Googles programmer, samt deltaget i et af matchmaking-arrangementerne i Københavns Kommune. En opgørelse fra september, hvor 256 af dem har deltaget, viser, at 55 procent har fået fuldtidsjob. Inkluderes de, der er kommet i løntilskud eller virksomhedspraktik, er tallet 77 procent.

Til sammenligning får mellem 35-45 procent akademikere job, hvis de deltager i et af Københavns Kommunes andre beskæftigelsesforløb.

Kathrine Sønderstrup har inden matchmaking-arrangementet taget kurset til digital koordinator, hvor hun blandt andet blev undervist i søgemaskineoptimering og Google Ads. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Medarbejdere skal have digitale egenskaber

På et af bordene er små kasser placeret. I den ene er der plastikforme og produkter, så børn kan fremstille deres egen sæbe. I den anden er der materialer til at lave filtdyr. Ved bordet sidder Sofia Amin. For to måneder siden startede hun sammen med en partner virksomheden Kreavilla, som producerer kreative bokse til børn.

At producere og udvikle ideer er den nystartede virksomhed god til, men opsætning af hjemmeside samt markedsføring på Google og sociale medier halter efter.

Disse evner har de ledige akademikere fået på det tre uger lange digitale kursus inden dagens arrangement. Derfor håber Sofia Amin på at gå hjem med en ny medarbejder, der kan hjælpe virksomheden med dette, så den kan vokse.

»Vi kan se, at der er interesse for vores produkt, men der er simpelthen ikke nok, som kender til os. Derfor er vi nødt til at få hjælp til, hvordan vi skal markedsføre os for at blive mere synlige på nettet,« siger hun.

Kreavilla er ifølge Michael Baunsgaard Schreiber, direktør for Københavns Kommunes Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning, langtfra den eneste virksomhed, der søger medarbejdere, som har gode digitale evner. Han mener, at det er årsagen til, at over halvdelen af akademikerne får et job til matchmaking-arrangementerne.

»Vi kan se, at vi har rigtig mange ledige akademikere, som er på udkig efter et job. Samtidigt kan vi se, at der er en efterspørgsel i erhvervslivet efter de kompetencer, som de ledige får på kurset som digital koordinator. Så kurset er en god mulighed for at få lavet match, som bidrager til at skabe vækst i virksomhederne, og som samtidig sikrer de ledige et job,« siger han.

40 procent af virksomhederne, der har ansat en akademiker med det digitale kursus, har øget deres onlinesalg væsentligt.

Der har været mange ledige til samtale ved virksomheden Kreavilla. De leder efter en person, som kan starte i virksomhedspraktik. Hvis virksomheden vokser, kan det senere udvikle sig til en fuldtidsstilling. Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

En million job går tabt

De digitale kurser og de efterfølgende matchmaking-arrangementer er et samarbejde mellem Københavns Kommune og Google. Google stiller lokalet og nogle af værktøjerne til rådighed, mens kommunen står for aktiviteterne.

Kurserne foregår i de fleste europæiske lande og er en del af Googles ambition om at gøre en million europæere mere digitale. En ambition, der ifølge Matt Brittin, Googles topchef for Europa, er vigtig, fordi digitale evner skaber job og vækst.

»Kurserne er vigtige for Europa, for hvis vi vil have den næste bølge af succesfulde virksomheder, skal borgerne have gode digitale evner. Vores virksomheder skal bruge disse evner til at vokse hurtigere, eksportere mere og skabe job,« siger han.

For nogle år siden offentliggjorde EU en rapport, som konkluderede, at omkring en million job ikke ville blive besat, fordi ansøgerne mangler digitale egenskaber.

Hvorfor er det Googles ansvar at give borgerne digitale egenskaber?

»Det er egentligt ikke vores ansvar, men vi ved, hvordan man træner mennesker digitalt, og vi kan se, at denne træning mangler. Så vi føler et ansvar som en førende spiller for at se, om vi kan gøre en forskel,« siger Matt Brittin.

Er der forretning i det for Google?

»Det tror jeg. Hvis nogle af virksomhederne beslutter sig for at bruge Googles produkter til at lave online markedsføring, vil vi tjene penge. Men vi skal som alle andre konkurrere på markedet, og vores primære motivation er at hjælpe Europa med at få succes,« siger Matt Brittin.

De ledige akademikere har inden arrangementet fået udleveret infomationer om virksomhederne, og de er blevet undervist i at præsentere sig selv.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Celina Dahl.

Attraktiv for virksomhederne

Kampen om job blandt akademikere er hård – især hvis du som Katrine Sønderstrup er nyuddannet uden meget erhvervserfaring. Derfor håber hun, at de egenskaber, hun har fået på det digitale kursus, vil gøre hende ekstra attraktiv for virksomhederne.

»Jeg har lært rigtig meget om, hvordan man fanger folk gennem online kommunikation, eksempelvis hvordan en virksomhed bliver vist øverst i Googles søgeresultater. Det kan forhåbentligt hjælpe mig med at komme i virksomhedspraktik eller få et job,« siger hun.

Nogle dage inden matchmaking-arrangementet fik deltagerne en kort præsentation af de forskellige virksomheder. Katrine Sønderstrup er især interesseret i at snakke med dem, som både efterspørger de kompetencer, hun har fra kommunikationsuddannelsen og det digitale kursus. Efter samtale med den første virksomhed på hendes liste er smilet stort.

»Det kunne jeg godt finde på,« siger hun, inden hun finder vej til den næste ledige stol.

Hos Kreavilla er humøret også højt. Sofia Amin og partneren har mødt to akademikere med egenskaberne, de søger. Dagen efter valgte de at ansætte den ene.

»Hende, vi har ansat, har gåpåmod, kan lave apps og har erfaring med markedsføring. Og så er kemien rigtig god, så vi er virkelig glade,« siger Sofia Amin.