»Ansvaret skal helt ud i frontlinjen«

Det er godt med fem nye dogmer for ledelse. Det afgørende er, hvordan man bruger dem i dagligdagen, sigerer adm. direktør for ISS Danmark, Martin Gaarn Thomsen.

Martin Gaarn Thomsen, ISS’ danske topchef –er med til at udvikle ledelsesdogmerne. Foto Simon Skipper Fold sammen
Læs mere

Det er rigtigt med nye dogmer for ledelse, men det afgørende er, hvordan de bliver brugt i praksis. I ISS har vi ni ledelses­principper, som skal være med til at binde over 510.000 medarbejdere i mere end 75 forskellige lande sammen. Vi kan bruge de nye dogmer som en ekstra dimension til at udfordre vores ledelsesprincipper.

Sådan lyder det fra adm. direktør hos ISS Danmark Martin Gaarn Thomsen. Han er en af dem, som er med til at udvikle de nye dogmer. Og han mener, at når det gælder uddelegering af ansvar og tillid til medarbejderne, adskiller vi os klart fra udlandet. Det største problem er dog at efterleve de gode danske ledelsesprincipper i dagligdagen.

»Mange danske virksomheder har de samme kerneværdier, selv om de er vidt forskellige. Det afgørende er, hvordan man udlever principperne. Der er ikke nogen facitliste for, hvordan man udøver god ledelse. Det er det, som sker i dagligdagen, der er afgørende,« siger Martin Gaarn Thomsen.

Mener du det?

»Når man eksempelvis arbejder med involvering af medarbejderne, mener du det så? Giver du medarbejderne ret til at tage nogle beslutninger, eller er det bare nogle pæne ord på en hjemmeside? Det er nemt at tage en syretest på det. Vi tror, at hvis man arbejder på den rigtige måde med ledelsesprincipper, får vi nogle succesrige virksomheder fremover. Hvis man bare lægger dem på virksomhedens hjemmeside, når man ingen steder,« siger Martin Gaarn Thomsen.

Han fremhæver, at enkelthed i ledelsen er helt afgørende for en virksomhed af en størrelse som ISS.

»Hvis vi som stor virksomhed ikke fokuserer på enkelthed, så overlever vi ikke. Vi kan ikke agere på vores mange forskellige markeder, hvis vi har masser af bureaukrati. Vores medarbejdere er spredt ud over alle vores kunder. De er meget alene. De skal kunne agere, uden at chefen fortæller, hvad de skal gøre. Dér er vores ledelse i verdensklasse,« siger Martin Gaarn Thomsen, der godt kunne tænke sig at »made in Denmark« blev et stærkt brand på ledelsessiden fremover.

»Her kan de nye dogmeregler hjælpe. De skal gøre, at danske virksomheder får lettere ved at rekruttere og lettere ved at afsætte deres produkter, fordi man ved, at de er af en god kvalitet på grund af en god organisation og en stærk ledelse,« siger Martin Gaarn Thomsen.