Ansatte underlagt regler for Facebook

Flere og flere virksomheder udarbejder retningslinjer for medarbejdernes stigende brug af Facebook, Twitter og Linkedin i arbejdstiden, viser ny undersøgelse.

Flere og flere bruger sociale medier som Facebook og Twitter på arbejdspladsen, og det kræver retningslinjer fra ledelsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: DADO RUVIC
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>De fleste medarbejdere har Facebook, Twitter og Linkedin på skærmen i løbet af arbejdstiden, og det har givet virksomhederne anledning til at udarbejde retningslinjer for brugen af sociale medier på arbejdspladsen.

Det skriver Lederne, som står bag en undersøgelse, der viser, at 68 procent af danske virksomheder accepterer besøg på sociale medier i arbejdstiden. Til sammenligning var det kun 48 procent af virksomhederne, der i 2010 accepterede brug af sociale medier i arbejdstiden.

Mens flere og flere ansatte har fået lov til at surfe på de sociale medier i arbejdstiden, har flere virksomheder formuleret etiske retningslinjer for brugen af Facebook, Twitter og Linkedin.




Ifølge ledelsesrådgiver hos Lederne Helle Bruun Madsen understreger undersøgelsen, at virksomhederne har taget de sociale medier til sig - og lederne tager stilling og ansvar.

»Det er meget logisk, at der samtidig er sket en stor stigning i antallet af virksomheder, som har udarbejdet etiske retningslinjer for medarbejdernes brug af de nye medier. Det viser, at virksomhederne tager stilling, og at de tager ledelsesansvaret på sig,« siger Helle Bruun Madsen.

Undersøgelsen er foretaget i samarbejde med analysebureauet YouGov og baseret på svar fra 1.594 ledere.