Ansatte fejler bravt på Facebook

Hver tredje organisation har været nødt til at give ansatte reprimander for måden hvorpå de bruger sociale medier som Facebook. De ansatte mangler omtanke for, hvad der er i orden at skrive.

Foto: KAREN BLEIER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tæt ved hver tredje arbejdsgiver har følt sig nødsaget til at påtale deres ansatte for at komme galt af sted på sociale medier på internettet, såsom Facebook og Twitter. Det viser en undersøgelse, som det engelske advokatfirma DLA Piper har gennemført, skriver Peoplemanagement.co.uk.

I det store hele værdsætter arbejdsgiverne ellers, at de ansatte er til stede på Facebook, LinkedIn og Twitter. 62 procent opfordrer ligefrem de ansatte til at oprette profiler på sociale medier, fordi det kan være med til at styrke virksomhedens brand og tiltrække nye ansatte.

Men rigtig mange oplever, at de ansatte ikke er dygtige nok til at gebærde sig forsvarligt på medieplatformene. De kommer galt af sted ved eksempelvis at skrive uheldige kommentarer, hvor de bagtaler kolleger, omtaler arbejdspladsen eller chefer i illoyale vendinger eller ligefrem lækker forretningshemmeligheder.

Samtidig har langt de fleste arbejdsgivere oplevet problemer med tidligere ansatte, som ytrer sig lidt for åbenmundet på medierne om deres forhenværende arbejdsplads, herunder foran kunder og andre af virksomhedens interessenter.

Selv om en politik for færden på sociale medier kunne dæmme op for en del af problemerne alene ved at skabe opmærksomhed omkring udfordringerne, er det ifølge undersøgelsen kun knap hver anden af virksomhederne, der har en.