Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I det store hele værdsætter arbejdsgiverne ellers, at de ansatte er til stede på Facebook, LinkedIn og Twitter. 62 procent opfordrer ligefrem de ansatte til at oprette profiler på sociale medier, fordi det kan være med til at styrke virksomhedens brand og tiltrække nye ansatte.
Men rigtig mange oplever, at de ansatte ikke er dygtige nok til at gebærde sig forsvarligt på medieplatformene. De kommer galt af sted ved eksempelvis at skrive uheldige kommentarer, hvor de bagtaler kolleger, omtaler arbejdspladsen eller chefer i illoyale vendinger eller ligefrem lækker forretningshemmeligheder.
Samtidig har langt de fleste arbejdsgivere oplevet problemer med tidligere ansatte, som ytrer sig lidt for åbenmundet på medierne om deres forhenværende arbejdsplads, herunder foran kunder og andre af virksomhedens interessenter.
Selv om en politik for færden på sociale medier kunne dæmme op for en del af problemerne alene ved at skabe opmærksomhed omkring udfordringerne, er det ifølge undersøgelsen kun knap hver anden af virksomhederne, der har en.