Alt på spil for modeuge-debutant

Han gør alt selv. Designer tøjet, laver hjemmesiden, markedsfører. Og så er han lagermand, speditør og bogfører ved siden af. Nu er modeugen i gang, og tøj-iværksætteren bag Native North, Morten Hvidtsted, har tænkt sig at udnytte det.

Læs mere
Fold sammen

Det hele startede for tre år siden, hvor Morten Hvidtsted læste en artikel om Guangzhou, en sydkinesisk by med ekstraordinært meget gang i.

”Den by boomede helt vanvittigt. På det tidspunkt lavede jeg kasketter og T-shirts for sjov med en fætter, og vi besluttede os for at tage derud. Uden nogen anelse om, hvordan en egentlig produktion af tøj foregår,” fortæller Morten.

Han forlod studiet og fætteren, som valgte at tage tilbage på sit, lærte kinesisk og blev mellemled for handlende kinesere og europæere. Producerede tøj for andre firmaer. Men det var ikke nok for Morten, som ville puste liv i sine egne tegninger og stå som ene afsender.

Native North har nu eksisteret i halvandet år, og butikker i Paris, Berlin og Amsterdam har allerede fået øjnene op for Mortens skandinaviske design. Omsætningen for i år nærmer sig millionen, og det er 150 procent mere end sidste år. Morten forventer at omsætte for 20 millioner i 2020.

”Det første halve år gik med at bygge fundamentet. Registrere varemærket, lære om bogføring. Produktudvikle sideløbende. Det har vi overstået nu, og nu kan vi koncentrere os om det vigtigste: Fortælle folk, hvad de køber,” siger Morten, mens han pakker varevognen med tøjstativer og spejle. For første gang udstiller han på Copenhagen Fashion Week, hvor målet er at styrke netværket og skaffe billet til nye eksportmarkeder.

Klik på videoen og se, hvordan det gik Morten på modeugens første dag.