Alle skal arbejde for fælles mål

Man må gerne være ambitiøs inden for sit felt, så længe det ikke skader arbejdet for de fælles mål

Modelfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Iris

I sidste uges dilemma stod direktøren Kim i en knibe med to chefer, der begge er store konkurrencemennesker. Den ene er salgschef og den anden er marketingschef og begge kæmper med næb og klør for at få et større afdelingsbudget end den anden. Kim værdsætter, at de er passionerede, men han frygter, at den hårde konkurrence går ud over samarbejdet mellem de to afdelinger.

»Salg og marketing har to forskellige funktioner, men de er dybt afhængige af hinanden. Samarbejdet mellem de to afdelinger skal bare fungere. Direktøren Kim er nødt til hele tiden at træde et skridt tilbage og se på, hvad der tjener forretningen bedst. Det er hans job, og derfor skal han handle, når han ser, at der er en potentiel fare for, at der bliver handlet i strid mod, hvad der giver mening ud fra et forretningsmæssigt synspunkt,« siger ledelsesrådgiver hos Lederne Birgitte Alstrøm.

Hun peger i første omgang på løsning nummer to, hvor Kim gør deres årlige lønbonus afhængig af, om de leverer på nogle fælles forretningsmål.

»De to afdelinger har selvfølgelig nogle afdelingsspecifikke mål hver især, men Kim kan fordre et større samarbejde, hvis de fælles forretningsmål bliver gjort til en del af de to chefers personlige KPI’er. Det skal være nogle objektive og målbare forretningsmålsætninger,« siger Birgitte Alstrøm.

Dette initiativ alene er dog ikke nok, mener ledelsesrådgiveren.

»Kim skal også tage en snak med dem enkeltvis, hvor han minder dem om, at de skal være ambitiøse på virksomhedens vegne. Når de har ønsker relateret til budgettet, skal de forretningsmæssigt kunne argumentere for dem. Kim har som direktør et ansvar for at skære igennem, så forretningen ikke skades af personlige ambitioner og magtkampe,« fastlår Birgitte Alstrøm.