Alle medarbejdere bør bidrage til strategien

Berlingske Business-talent Anders Fogstrup fortæller, at han som leder i medicinalvirksomheden Norpharma arbejder på en højere medarbejderinddragelse i alle beslutninger. Det styrker virksomhedsudviklingen, mener han.

Country manager Anders Fogstrup forsøger i sin daglige ledelse at bringe alle medarbejdere så tæt på beslutningsprocesserne som muligt, men det kan være svært i en travl hverdag. Foto: Nils Meilvang Fold sammen
Læs mere

Hvor er jeres branche om fem år?

Besvarelse af spørgsmålet var en af opgaverne til Berlingske Business’ Talent100-netværk, der var samlet for at høre om fremtidens ledelse og strategieksekvering i organisationer. Talenterne skulle finde sammen i grupper inddelt efter branchetype for derefter at præsentere branchens fremtidige udfordringer.

Ét af talenterne er Anders Fogstrup, der er country manager i medicinalvirksomheden Norpharma A/S. I gruppen med talenter, der talte ansatte fra andre grene af healthcare-industrien, blev de enige om, at deres branche står over for at skulle kunne udvikle produkter hurtigere for at komme tidligere ind på et marked, der står over for kraftig forandring på grund af ændringer i demografi og sundhedssektorens struktur.

Det gør man ifølge chefkonsulent i virksomheden for kompetenceudvikling Mannaz, Jacob Theilgaard, ved blandt andet at inddrage netværket i langt højere grad.

Det handler om at trække endnu mere på medarbejdernes viden, men også på andre aktører.

Eksempelvis ved at trække på viden fra blandt andre brugere af produkterne og folk med viden på området, der befinder sig i et netværk omkring virksomheden.

Et greb, som country manager Anders Fogstrup også forsøger at anvende i sin rutinemæssige ledelse.

»Jeg er rigtig stor tilhænger af medarbejderinddragelse og af at flytte beslutningskompetencen så tæt på kunderne som muligt. Det gør os i stand til at agere hurtigt og give alle medarbejdere mulighed for en sjovere arbejdsdag,« siger han.

Traditionelt har virksomheden været inddelt i siloer, men som leder forsøger han hele tiden at flade organisationen ud, sådan at alle – uanset stillingsbeskrivelse – kan bidrage til virksomhedens fortsatte udvikling.

»Det er vigtigt, at alle i organisationen kender retningen og overordnet ved, hvad der skal ske og hvorfor. På den måde kan alle byde ind og bidrage til at skabe langsigtet værdi. En god strategiimplementering sker både fra bunden og toppen af organisationen. Det lyder såre simpelt, men det er enormt svært at implementere i en travl hverdag,« siger Anders Fogstrup.

Selv gør han det, at han, på trods af at være leder, ikke lægger skjul på, at han ikke er kilden til al viden.

»Som leder skal du vise, at du ikke har alle svarene, men at du søger dem. På den måde får du rigtig mange input fra dine medarbejdere. Når jeg ansætter folk i min organisation, ansætter jeg kun mennesker, der er bedre end mig til at udføre netop det job. Ellers kunne jeg lige så godt udføre arbejdet selv,« siger Anders Fogstrup.