Akut mangel på ufaglærte i servicebranchen

Problemet med flaskehalse i erhvervslivet breder sig nu også til servicebranchen, hvor hver tredje virksomhed har svært ved at finde medarbejdere.

Foto: Preben Madsen.
Læs mere
Fold sammen

Hver tredje servicevirksomhed har sværere ved at finde medarbejdere end for et år siden. Det viser en analyse af servicebranchen lavet af DI Service ifølge Børsen.

Ifølge analysen har en tredjedel af virksomhederne inden for det seneste år forgæves forsøgt at besætte en stilling, og i halvdelen af tilfældene drejer det sig om ufaglærte.

Samtidigt viser nye opgørelser, at antallet af jobannoncer ikke har været større siden 2005.

Administrerende direktør i servicekoncernen Coor, der har godt 1000 ansatte, indrømmer, at rengøringsjobbet ikke er lige så attraktivt som mange andre job til ufaglærte på grund af ubekvemme arbejdstider, lønniveau og hårdt fysisk arbejde.

»Men når vi har 130.000 arbejdsløse, forstår jeg ikke, at vi har så svært ved at rekruttere. Vi står altså med rigtige job, man kan stå op til om morgenen og udføre en indsats, som er nyttig for alle i samfundet, og glæden ved at tjene sine egne penge,« siger han til avisen.

Det haster med politiske løsninger på rekrutteringsproblemerne, mener branchedirektør i DI Service Mette Rose Skaksen. Hun efterspørger derfor initiativer, der kan motivere danske ledige til at tage et arbejde, skriver Børsen.