Ærlige Ceed

Du får, hvad du ser. Kia Ceed er en veludstyret bil med en solid, ærlig udstråling og ikke mindst til en overkommelig pris.

Foto: Martin Dam Kristensen
Ceed bragede ind på markedet i foråret med syv års garanti eller 150.000 kilometer, og det hverken kan eller vil samtlige konkurrenter forholde sig til. Fornemmelsen er, at de holder vejret og håber, at det vil gå Ceed dårligt, når bilerne kommer op i årene og har trillet nogle kilometer. Så kan de sige, »hvad sagde vi« og fastholde deres beskedne to, i bedste fald tre, års garanti.

Men Kia Ceed efterlader på ingen måde testholdet med tvivl i sindet. Kombinationen lang garanti, europæisk produktion, topkarakter i kollisionstest og et helhedsindtryk efter to intensive testdage placerer opkomlingen på øverste podieplads sammen med forbilledet VW Golf.

For 220.000 kroner får vi testens kraftigste dieselmotor med et antrit og en evne til kvikke mellemaccelerationer, der efterlader rally-Subaru’en stakåndet i iltteltet. I høj fart er commonrail-dieselmotoren en rimeligt lydsvag fornøjelse, som man kan glæde sig over i en godt udstyret og velfungerende kabine. Visuelle og funktionelle udskejelser ligger Kia fjernt, men skidtet virker. Pladsen er god, design, finish og betjening behager den brede smag.

Active-modellen har alt, hvad hjertet kan begære af udstyr med aircondition, el-spejle med varme, el-ruder for og bag, multijusterbart rat med betjening af cd-radioen og lændestøtte i forstolene.

Køreegenskaberne gør ikke noget væsen af sig – Ceed gør dog aldrig noget forkert, men begejstrer heller ikke. Dertil er den lidt for uraffineret med tunge bevægelser og markant understyring, men den holder kursen godt og afgiver samme aura af tryghed og pålidelighed som en vellidt bankrådgiver: Du gider ikke invitere ham med til fest, men han må hjertens gerne forvalte din pensionsopsparing.

Skavankerne er dens nærmest selvudslettende, i bedste fald anonyme attitude, en del hjul- og vindstøj, der for en dels vedkommende kan tilskrives 16 tommer-hjulene, og et lidt løst gearskifte med lang vandring mellem gearene. Men den er en yderst fornuftig løsning for familien Danmark eller pendleren, som hellere vil have et ærligt transportmiddel end en mærkevare.

Og lur os om ikke Ceed viser sig at holde, hvad de syv års garanti lover; sammenlignet med sydkoreanske Hyundai i30 er den lige de gram mere helstøbt, som gør det oplagt at investere lidt ekstra kroner. Med skelen til bankkontoen er franskmanden Peugeot 308 ikke noget alternativ, da man skal bløde over 40.000 kroner mere for en bil med mindre udstyr og et kvalitetsrygte, der stadig kæmpes med.