Årets hurtigste drømmebiler

Prisen sætter en naturlig grænse for, hvor mange superbiler, der kører rundt på de danske veje, men derfor kan man jo godt drømme.

Audi R8. Fold sammen
Læs mere
Foto: Palle Hedemann
Duften af Formel 1
Med V12-motor, F1-gear og 620 stejlende hingste under hjelmen er Ferrari 599 GTB Fiorano det tætteste, man kommer Formel 1. 599 afløser F575 og fortsætter Ferraris tradition med at bygge relativt store og komfortable coupéer med 12 cylindre og hestekræfter i trængsel. Motoren er et kapitel for sig.

Oprindelig konstrueret til den nu udgåede superbil Ferrari Enzo, er den i 599 næsten lige så stærk og hurtig. En lidt anden indsugning gør forskellen, og sænker ydelsen fra 660 til 620 hestekræfter. Endelig er 599 spækket med teknik, der er udtænkt i Ferraris berømte Formel 1 afdeling. Som den computerstyrede undervogn, der med elektromagnetisk kontrollerede støddæmpere og fem forskellige køreprogrammer får 599 til at klæbe til vejen. Eller det såkaldte F1 Superfast gear, som gør dig i stand til at skifte gear på 100 millisekunder. Gåsehud er garanteret.

Husk at bestille bilen i god tid, der er tre års leveringstid på en 599

Ferrari 599 GTB Fiorano

Type: Sportsvogn med plads til to, frontmotor og baghjulstræk Motor: 6-liters V12 - 6 gear. Ydelse: 620 hk/7.600 omdr. Moment: 608 nm/5.600 omdr. Topfart: +330 km/t. 0-100 km/t: 3,7 sek. Forbrug: 4,7 km/l Vægt: 1.690 kg Pris: Fra 5 mio. kr.

Lille rå englænder
Lotus Elise R er svær at komme ind i, endnu sværere at komme ud af, den har næsten intet bagagerum, gearskiftet er slasket, de brede dæk gør de hvide striber på motorvejen til trafikbump, og indvendigt er den skrabet trods prisen på nær en million. Men fyr op under Lotus Elise R på en tør vej med mange sving, og du vil elske den lille britiske bil med centermotor på livstid.

Lotus Elise R har stort set intet i ekstraudstyr, for grundideen er, at den skal være så let som muligt. Der er beskedne måtter i bunden og noget blødt velouragtigt hen over instrumentbrættet, der nødtørftigt dækker noget af al den aluminium, som bilen er bygget af. Men ellers er det en dyd, at alt ser råt ud. Og sådan er den såmænd også kørselsmæssigt. Næsten intet ud over det der skal til at bringe bil hurtigt fremad. Ingen esp til at redde udskridninger, ingen servostyring til at lette arbejdet med rattet. Og ingen airbags. Men giv den lille 1,8 liters Toyota-motor med 192 heste lidt prygl, og man vil opleve en køreglæde, der næsten burde være forbudt. gen

Lotus Elise R

Type: To-personers roadster, centermotor, baghjulstræk Motor: 1,8 liter 4-cyl. Ydelse: 192 hk/7.800 omdr. Moment: 181 Nm/6.800 omdr. Topfart: 241 km/t 0-100 km/t: 5,2 sek. Forbrug: 8,8 km/l Vægt: 860 kg Pris: 925.000 kr.

Ondskabens Gallardo
Lamborghini Gallardo Superleggera er 530 hestes kompromisløs superbil, som får superlativerne til at stå i kø. Superleggera er så sindssygt hurtig, i ufattelig god balance, ekstremt sportslig og så italiensk-temperamentsfuld, at man næsten ikke tør nærme sig. Det er vanvid på fire hjul – de succesrige Lamborghini-folk i Sant’Agata mener tilsyneladende, at civil-Gallardos 520 heste er for få, og at 1.430 kilo er for mange.

Hvad gør man så? Stripper den for 100 kilo luksusflæsk. Superleggera er en bisætning på 3,8 sekunder om at accelerere fra 0-100 km/t – 0,2 sekunder hurtigere end civil-Gallardo – og topfarten er 315 km/t. Føreren er ét med bil og underlag, de fantastiske Pirelli P-Zero Corsa-dæk og den kompromisløse undervogn.

Lamborghini Gallardo Superleggera

Type: To-personers sportsvogn med centermotor Motor: 5,0 V10 Ydelse: 530 hk/8.000 omdr. Moment: 510 Nm/4.250 omdr. Topfart: 315 km/t 0-100 km/t: 3,8 sek. Forbrug: 5,9 km/l Vægt: 1.330 kg Pris: 4 mio. kr.

Overlegen fryd
R8 placerer Audi i samme division som Ferrari og Lamborghini. V8eren med 420 hk er helt igennem skøn at lytte til. Hvis ikke den enestående lyd får folk til at kigge, så gør R8s ekstreme og imposante udseende. Næsten to meter bred med svulmende skuldre, en højde på kun 125 centimeter, fire potente udstødningsrør, en profil, der signalerer »vorsprung«, og ekstremt store luftindtag lader ingen i tvivl om, at her har vi en højtydende sportsvogn. R8 er også præstationer a la supersportsvogn.

Konkurrenter som Porsche, Ford GT, Ferrari og Lamborghini får kamp til stregen. Nok kan man få en Porsche til cirka samme pris, men de andre direkte konkurrenter kommer ikke i nærheden af de godt 2,2 mio. kroner, man kan erhverve en »skrabet« R8 for. R8s præstationer er konkurrenterne værdig med 0-100 km/t på sølle 4,6 sekunder og – hold nu fast – en indædt bliven-ved, der giver 0-200 km/t på 10 sekunder – kun 0,6 sekunder langsommere end Ferrari Enzo med V12-motor og 660 hk.

Audi R8

Type: Sportsvogn, centermotor, firehjulstræk Motor: 4,2 V8 Ydelse: 420hk/7.800 omdr. Moment: 430 Nm/5.500 omdr. Topfart: 301 km/t 0-100 km/t: 4,6 sek. Vægt: 1.560 kg Pris: 2,2 mio. kr.

M For Mere
BMW M3 er meget mere end en hårdtpumpet coupé. En fantastisk, lynhurtig køremaskine, der rummer familie og oppakning. Den er alle 1,4 mio. kroner værd. Nyeste aftapning af BMW M3 er første 3’er nogensinde med V8-motor. De mest fanatiske M-fans begræder afskeden med den fantastiske 3,2 liters rækkesekser, men trods al tænkelig opfindsomhed fra de ypperste tyske ingeniører kan der ikke hives nok power ud af det sekscylindrede unikum, hvis bayerne fortsat skal følge med udfordrerne Audi RS4 og Mercedes C63 AMG.

Men ingen grund til panik. De bedste hjerner fra BMWs Formel 1-afdeling har udviklet motoren, og resultatet er en imponerende letvægter med 420 heste. 1,4 mio. kr. er mange penge, javist. Men i én og samme indpakning får du en bil, der med to bagsæder og et meget anvendeligt bagagerum kan bruges både kan bruges som familietransporter og overlegent fartmonster.

BMW M3

Type: To-dørs coupé med frontmotor/baghjulstræk Motor 4,0 V8, 32V Ydelse (hk/omdr.) 420/8.400 Moment (Nm/omdr.) 400/3.900 Topfart: 250 km/t (el. begr.) 0-100 km/t: 4,8 sek. Forbrug: 8,1 km/l Vægt 1.655 kg Pris: 1.404.000 kr.