6’et vægttab

Mazda 6 fortsætter fitness-trenden, som lillebror 2 satte i gang. Fedmeepidemien er slut, og ny model er ikke længere lig med flere kilo.

Mazda 2 har vist vejen. Årets Bil 2008 i Danmark er blevet en letvægter trods mere udstyr end tidligere. Mazda 6 er hoppet med på fitnessbølgen, og to dages prøvekørsel af den nye Mazda 6 i Sydfrankrig bekræfter, at slanke-konceptet er vejen frem.

Illustrative eksempler på hvordan bølgen er vendt trods mere standard- og sikkerhedsudstyr: Mazda 626 fra 1996 vejede ca. 1.175 kilo, var 470 cm lang og 175 cm bred. Mazda 6 årgang 2002 vejede 1.305 kilo, var 468 cm lang og 178 cm bred. Mazda 6 anno 2008 er 474 cm lang, 180 cm bred og vejer 1.280 kilo. Alle data er fra den firedørs model med mindste motor og udstyrsniveau.

Årsagen er indlysende. Stor og tung øger appetitten – i hvert fald gør flere kilo det vanskeligere at holde igen – hurtighed og skarphed hæmmes, og sandsynligheden for en voksentilværelse med høj livskvalitet begrænses.

Derfor blev teenageren 6 sendt på Mazda-fabrikkens julemærkehjem og vendte hjem i en lettere og mere attraktiv udgave, trimmet til mødet med voksenlivets udfordringer i skikkelse af konkurrenterne Ford Mondeo, VW Passat og Toyota Avensis.

Produktionen af Mazda 6 med fire døre er i fuld gang, og i denne uge fik den internationale motorpresse mulighed for at prøvekøre nyskabelsen under forskellige forhold i Sydfrankrig. Prototyper af hatchback og stationcar blev vist frem, ikke kørt, men design-konklusionen er klokkeklar: Uanset hvilken af de tre karrosserivarianter, øjnene falder på, er resultatet meget vellykket.

Anonym topklasse
Sammenlignes 6’eren med den næsten nye fætter Mondeo, bliver den heldige hånd i design-udvikling endnu mere udtalt. Hvor Mondeo nærmest er gået amok i kurver, små knæk og detaljer, der resulterer i et rodet, svulstigt og lidt tungt design, står Mazda med et mere strømlinet og fit udtryk. Mazda 6s linier er rene og skarpe, fronten og de brede udhæng på forskærmene har tydelige karaktertræk fra sportsvognen RX-8, og selv om voksen-udgaven af Mazda 6 både er længere og en brøkdel højere end den snart forhenværende Mazda 6, er den nye mere sporty at se på.

Ikke blot ser den nye 6’er, der kommer til Danmark sidste weekend i marts, mere færdig og moden ud end før. Den kører efter de første par hundrede kilometer at dømme en knivspids bedre, mere voksent, men stadig ungdommeligt og inspirerende, som det altid har været kendetegnende for 6.

Bilen er blandt de absolut førende i klassen, når det kommer til sporty køreegenskaber. Det korte møde er ikke tilstrækkeligt grundlag til en skråsikker konklusion, men meget tyder på, at den er tæt på at kunne trække i feltets gule førertrøje. Styringen er gjort endnu mere direkte end før, uden at det er gået ud over komforten, og hér er vi tilbage ved førnævnte modenhed: Ujævnheder opsluges fint af den spændstige undervogn, om end nogle måske kunne ønske sig en mere moderat dækmontering frem for de 17 tommer brede lavprofil, der bliver standard på 1,8 og 2,0.

Nuværende Mazda 6 lider under en irriterende støj fra hjulkasserne. Et problem som Mazda-ingeniørerne er opmærksomme på. I hvert fald mener de at have dæmpet støjen i kabinen ved 60 km/t med 2,5 decibel, så niveauet nu er lavere end i konkurrenterne, men igen er to dages testkørsel på fransk asfalt for lidt til at kunne be- eller afkræfte. Det umiddelbare indtryk er dog, at bilen har dæmpet sig, selv om den lavprofilerede dækmontering gør det vanskeligt at vurdere præcist. Kabinen er et velfungerende opholdssted. Mazda har godt nok aldrig gjort meget væsen af sig, ingen sidder ved rattet og bryder ud i jubelsang over lækre detaljer, fremragende ideer og topklasse, men helhedsindtrykket er i den bedre ende af skalaen. Det hele fungerer enkelt og betjenes intuitivt uden problemer, gearstangen er rykket lidt op og tættere på føreren, et absolut plus, og så har Mazda udvidet ratbetjening af cd-radio og fartpilot til også at omfatte det standardmonterede tozonede klimaanlæg, samt navigation og bluetooth, der er ekstraudstyr. Opfindelsen hedder CF-Net (Cross Functional Network), og betjeningen klares ved hjælp af ganske få knapper på rattets eger og ikke med kompliceret menu-betjening i midterkonsollen.

Selv om bunden og store dele af komponenterne er genbrug, er bilen blevet lidt længere. Akselafstanden er øget med fem centimeter i forhold til den udgående 6’er, og det er til gavn for bagsædepassagererne, der har fået to ekstra centimeter til knæene. Pladsen på bagsædet er fin til tre gennemsnitsstørrelser, men form og design er gået forud for funktion, da hovedhøjden på grund af den coupéagtige taglinie er en smule kneben for bagsædepassagerer over 185 cm.

Udstyrsstykke
Formentlig er det vægttabet og den forbedrede aerodynamik, der har fået Mazda til ikke at pille nævneværdigt ved de eksisterende motorer. Slagvolumen og hestekræfter er kun ændret i den største motor, hvor den firecylindrede 2,3 liters er blevet til 2,5 med fire flere heste og en beskeden momentforøgelse. Småjusteringer har sammen med færre kilo og nedsat vindmodstand sænket forbruget med 10-12 procent, så 1,8eren nu kører 14,7 kilometer på en liter benzin mod 12,8 før.

De fleste vil formentlig opleve 1,8eren som tilstrækkelig. Overhalingssprint er ikke dens yndlingsdisciplin, men den klarer det fint, og frem for alt er motoren meget harmonisk og støjsvag. 2,0 koster 25.000 flere kroner, og med til den pris hører et sjette gear og 27 flere hestekræfter. Gevinsten hører til i afdelingen for detaljer, og i praksis vil man ikke opleve den store forskel.

60 procent af 6-salget er benzinere, Mazda regner ikke med at skulle lave om på dette, og satset på diesel illustreres meget fint af, at den uændrede 2,0 DE ikke når frem til introduktionen i marts, men først ventes i løbet af sommeren.

Til gengæld vil Mazda meget forståeligt gerne slå på mængden af standardudstyr og en konkurrencedygtig startpris. Bundniveauet i 1,8 Advance er højt med blandt andet regnsensor, automatisk nedblænding af bakspejl, tozonet klimaanlæg, læderrat og fire elruder indeholdt i standardpakken. Indgangsprisen bliver 303.000 kroner, merpris for stationcar 25.000 kroner, for hatchback 10.000.

Konklusion: Den nye Mazda 6 er en glimrende, meget velkørende bil med fornuftig plads og højt sikkerhedsniveau – kollisionstest fra Euro NCAP forventes inden nytår – og ikke mindst Mazdas næsten legendariske pålidelighed. At den samtidig ser bedre ud end forgængeren og har vendt fedmebølgen trækker op. Dens lidt anonyme image og beskedne ego kunne fabrik og importører sagtens arbejde mere med; det er bilen rigeligt god til.