3 veje til vækst og globalisering

Danmarks økonomiske krise stiller ekstra krav til vores evne til at udnytte globaliseringen og skabe omsætning i udlandet. Kun derved får vi gang i hjulene herhjemme.

Lars-Peter Søbye - topchef i Cowi Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er ikke meget spas ved at være erhvervsleder med smag for vækst i Danmark for tiden. Rentestigninger, bankkrak og to kvartaler med recession kan tage humøret fra selv den største optimist. Men heldigvis kan vi stadig søge væksten i den store verden, hvor globaliseringen giver mange muligheder for dansk erhvervsliv. Det er bare at komme i gang!

I Cowi har vi gjort os både gode og dårlige erfaringer med globaliseringen.

Så hvad skal der egentlig til, hvis man skal have succes i det store udland? Og hvorfor er recessionen i Danmark et problem for os alle – selv i Cowi, hvor vi på forhånd ved, at væksten skal findes uden for Danmarks grænser, simpelthen fordi det er der, at befolkningstilvæksten og urbaniseringen for alvor er i gang? Det vil jeg gerne give tre bud på.

  1. Gennemslagskraft: Først og fremmest er verdensmarkedet ikke for de svage. Det kræver power, hvis du skal have gennemslagskraft i markeder som USA, Tyskland eller Kina. Derfor er nøglen til vækst i en globaliseret verden massiv lokal tilstedeværelse. Et lille salgskontor og en hårdtarbejdende direktør, som flyver ind fra Danmark et par gange om måneden, er sjældent nok til at gøre et indtryk i et andet land. Hvis du skal ind på et nyt marked, skal der kræfter og vilje bag, og størrelsen har altså betydning! Det lærte Cowi på den hårde måde i Central- og Østeuropa, hvor vi på kort tid oprettede en række små kontorer i forskellige lande og tænkte, at nu havde vi skabt en ny, stærk og sammenhængende forretningsenhed. Men så nemt gik det desværre ikke. Landene i Østeuropa er meget forskellige. Befolkningen taler hvert deres sprog og har helt forskellige forretningskulturer. Her var ingen synergi at hente.
  2. Vær bedst: For det andet skal du være bedst. Det er i forvejen vanskeligt for en ukendt spiller at komme ind på et nyt marked. Hvis du er stærkt til stede med lokale folk, kan du overvinde den kulturelle kløft. Men det er ikke nok til, at en potentiel kunde vælger en rådgiver fra et lille land langt mod nord. I det tilfælde gælder kun én parameter: Du skal være bedre end de andre. I Cowi har vi mange specialer inden for rådgivning. Men de eneste, der virkelig kan åbne dørene til nye markeder, er dem, hvor vi ligger i top fem i verden som f.eks. inden for broer, tunneller, lufthavne eller marine konstruktioner.
  3. Husk hjemmemarkedet: Sidst, men ikke mindst, skal du have succes på hjemmemarkedet. Da jeg var direktør for Cowis aktiviteter i Den Arabiske Golf, var hjemmemarkedet ofte det første, potentielle kunder spurgte til. Hvis du ikke kan klare dig derhjemme, hvorfor kommer du så her? Det er her, Danmarks økonomiske vanskeligheder kommer i spil. For ingen vækst på hjemmemarkedet betyder store udfordringer for danske virksomheder i udlandet. Derfor er det vigtigere end nogensinde, at alle gode kræfter går sammen om at få gang i det danske hjemmemarked igen. Kun gennem offentlige investeringer, større kreditvillighed fra bankerne og større risikovillighed fra virksomhederne kan vi få hjulene i gang på hjemmefronten, så vi kan udnytte mulighederne ude i verden. Så skal det nok blive sjovt at være virksomhedsleder med smag for vækst igen.
Læs Berlingske Nyhedsmagasin onsdag 24. august.