04/01-2006: Psykopat-chefer findes ikke

Det er for nemt for medarbejderne at kalde chefen psykopat, når der er problemer på arbejdspladsen. Det mener en dansk psykolog, der nu angriber påstanden om, at mange chefer er psykopater.

I efteråret udkom bogen "Psykopater i jakkesæt", der blandt andet hævder, at der findes flere psykopater blandt chefer end blandt befolkningen generelt.

Og i kølvandet på bogen udtalte både eksperter og menige medarbejdere sig om, at mange chefer er psykopater. Men det passer ikke, mener psykolog og virksomhedsrådgiver ved Center for Ledelse, Maja Haslebo.

I bogen er der blandt andet en tjekliste, som medarbjedere kan anvende for at finde ud af, om chefen er psykopat.

"Den form for overfladisk 'selvhjælp' er simpelthen for letkøbt - og reelt skadelig for forholdet mellem leder og medarbejder," siger Maja Haslebo til Center for Ledelses nyhedsbrev.

"Selv psykiatere med den rette uddannelse og ekspertise kan have svært ved at stille diagnosen psykopati. Det kan under alle omstændigheder kun ske efter en grundig og tidskrævende psykiatrisk udredning - ikke ved at anvende en overfladisk tjekliste."

Men tjeklisten er ikke det værste ved bogen eller andre udgivelser om påstået psykopati blandt chefer, mener hun.

"Nej, det er betydelig mere betænkeligt, at disse forfattere forsøger at fritage medarbejderne for deres del af ansvaret for, at relationen mellem leder og medarbejder fungerer," siger hun til nyhedsbrevet.

"Medarbejderne har selv et betydeligt ansvar for, at samarbejdet med lederen lykkes. "Medarbejderne kan ikke blot køre på frihjul i samarbejdet med deres ledere," fortsætter hun.

Det er en meget ringe trøst at anklage chefen for at være psykopat, hvis man problemer i samarbejdet, mener Maja Haslebo.

"Medarbejderen er bedre stillet, hvis han eller hun aktivt arbejder på at tage del i den ledelse, han eller hun har brug for. Dette kræver konstruktiv kommunikation med chefen."

At chefen ind i mellem tager beslutninger, der er upopulære eller svære at forstå, er helt naturligt, vurderer psykologen.

"Der kan være mange gode grunde til, at en leder reagerer, som han eller hun gør i specifikke situationer. Disse grunde er ikke altid kendte for medarbejderne - og behøver heller ikke nødvendigvis at være det," siger Maja Haslebo.

"Derfor kan lederens beslutninger og handlinger ind imellem være overraskende og virke ubegrundede for medarbejderne. Her har parterne brug for at skabe en respektfuld og tillidsfuld kommunikation - ikke at samle skyts til underlødige anklager eller mudderkastning," fortsætter hun.