Yahoo og Google indgår reklameaftale

Internetgiganterne Yahoo og Google har indgået en aftale om reklame, som Yahoo håber kan give selskabet en økonomisk saltvandsindsprøjtning.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ærkerivalerne Yahoo og Google indgik i aftes en reklameaftale, som Yahoo håber kan give helt op mod 800 millioner dollar (3,9 milliarder kroner) i årlig indtægt.

Ifølge aftalen skal Yahoo vise reklamer fra Google side om side med sine egne søgeresultater samt på visse hjemmesider i USA og Canada.

Aftalen gælder foreløbig i fire år og kan forlænges i en periode på op til 10 år. Yahoo forventer, at samarbejdet vil indbringe mellem 250 og 450 millioner dollar (1,2 og 2,2 milliarder kroner) i indtægter det første år.

Formanden for det underudvalg i det amerikanske senat, der beskæftiger sig med monopoler, sagde at udvalget vil granske aftalen nøje for at se, om den strider mod konkurrencereglerne.

- Konsekvenserne for annoncører og forbrugere kan være vidtrækkende og kræver en nøje gennemgang, sagde formanden, demokraten Herb Kohl.

/ritzau/Reuters