»Vi faldt, faldt, faldt«

Ved en inspektion i 2005 sagde eksperter, at broen snart skulle udskiftes. Men senere inspektioner nåede til det modsatte resultat, og I-35 broen over Mississippi blev stående. Indtil i går.

Havarerede biler holdt på kryds og tværs mellem hinanden på den sammenstyrtede motorvejsbro over Mississippi-floden. Foto: Stacy Bengs/Reuters Fold sammen
Læs mere

SANTA FE: Det var en af statens store sønner, Sinclair Lewis, som i sin tid skrev romanen: »Det sker ikke herhjemme«.

Men det var præcis, hvad det gjorde i Minneapolis i Minnesota, i et af de mest katastrofeløse hjørner af USA, og det skete med et drøn, som fik vidner til at tale om jordskælv og flystyrt.

Det var imidlertid I-35 broen over Mississippi-floden.

Dennis og Jamie Winegar sad fast i myldretidstraffiken på broen, og pludselig begyndte deres Chrysler 300M at ryste. En af dem nåede at råbe »jordskælv«, og så fandt de ud af, hvad der i virkeligheden skete. »Broen under os styrtede sammen,« fortæller Jamie Winegar til lokalavisen Pioneer-Press. »Bom, bom, bom, og vi faldt, faldt, faldt.«

»Jeg stødte bremsepedalen i bund, men alt foran mig forsvandt, og pludselig pegede vores bil også durk nedad og vi faldt,« siger Dennis Winegar. Deres store bil styrtede små 20 meter ned og landede oven på en mindre bil i vandet. De var i stand til at komme ud og komme i land.

Brokollapset skete onsdag klokken 18.05 lokal tid, og myndighederne forsøgte i går både at få overblik over katastrofens omfang og finde katastrofens årsag.

Ni personer var i aftes konstateret døde og 60 kvæstede, men tabstallet ventes at blive større. 20 personer savnes fortsat, oplyser politiet. Omkring 50 køretøjer styrtede i floden, og en snes af dem kan ses med det blotte øje i vandet. En skolebus var blandt de køretøjer, som styrtede ned.

Janet Stately kørte på motorvejen ved siden af skolebussen, som passerede hende lige før broen. Hun hørte braget, hun så bilerne styrte ned i floden, hun følte betonstøvet, og hun tænkte på skolebussen. »Jeg blev ved med at skrige: Børnene! Der er en skolebus,« fortæller hun til Pioneer-Press.

Skolebussen landede på hjulene neden for broen, og alle 59 ombord overlevede.

Sonar og dykkere
Myndighederne begyndte i går at bruge sonar og dykkere for at finde nogle af de savnede biler og personer, men det var sin sag: »Jeg har i mine 22 år som redningsarbejder ikke oplevet noget lignende,« sagde en politibetjent til radionetværket NPR. »Der er lig, der er biler oven på hinanden, der er brorester, der er vand og stærk strøm...«

Hver eneste dag passerer 100.000 bilister over broen, som blev bygget i 1967, og som formentlig enten på grund af en konstruktionsfejl eller slid trængte til en grundig overhaling. Under en inspektion i 2005 vurderede eksperter, at der snart skulle en ny bro til, men to senere inspektioner nåede til den modsatte konklusion. I 2006 sagde eksperter, at broen var fuldt funktionsdygtig ind til 2020.

Guvernør Tim Pawlenty udelukkede i går terrorisme som en forklaring. »Der er absolut ingen tegn på terrorisme,« sagde han.

Det er langt fra det første brokollaps i USA, og eksperter mener, at det amerikanske motorvejssystem som daterer sig tilbage til 1950erne er i en farlig forfatning. I 2002 stødte en pram f.eks. ind i en bro over motorvej I-40 i Oklahoma, og det burde broen kunne holde til. Den styrtede sammen, og 14 døde.

De fleste lokale beboere i Minneapolis havde i går svært ved at tro deres øjne og ører. Som en af dem, nødhjælpschefen hos det lokale Røde Kors, sagde: »Jeg kørte lige ved broen, og jeg så den styrte sammen foran mine øjne, og jeg tænkte ved mig selv: Det sker ikke for det kan ikke ske.«