Der er udbredt brug af tvangsarbejde i den kinesiske aluminiumsindustri, som forsyner internationale bilproducenter med aluminium.
Sådan lyder det torsdag i en rapport fra menneskerettighedsorganisationen Human Rights Watch (HRW).
Ifølge organisationen er der troværdige beviser for, at producenterne i regionen Xinjiang deltager i statsdrevne programmer, som bruger uighurer og andre muslimske minoritetsgrupper til tvangsarbejder.
- Bilproducenterne ved ganske enkelt ikke, hvor omfattende koblingen mellem tvangsarbejde i Xinjiang og forsyningskæderne med aluminium er, siger seniorforsker ved HRW Jim Wormington i rapporten.
- Forbrugere bør vide, at deres biler måske kan indeholde materialer forbundet med tvangsarbejde eller andre overgreb i Xinjiang.
Aluminium anvendes i en række bildele. Delene havner i biler, som produceres både i Kina og andre lande.
Ifølge Human Rights Watch anvender bilproducenter såsom General Motors, Tesla, BYD, Toyoto og Volkswagen aluminium, som kommer fra Xinjiang.
Konklusionen fra HRW lyder, at bilproducenterne enten ikke ved eller ikke vil oplyse, hvor aluminiummet stammer fra.
Det er dog sandsynligt, at aluminiummet stammer fra Xinjiang. Over 15 procent af alt aluminium, som produceres i Kina - eller ni procent af alt aluminiumsproduktion i verden - foregår i Xinjiang.
Menneskerettighedsorganisationer har i årevis rapporteret om, hvordan kinesiske myndigheder sender hundredtusinder uighurer og medlemmer af andre minoritetsgrupper til fangelejre i Xinjiang.
Kinesiske myndigheder benægter dette og hævder, at der er tale om omskoling og arbejdstræning.
/ritzau/