Upålidelige cyklister kan sætte en stopper for selvkørende biler i Holland

Cyklister opfører sig langtfra ligesom bilister i trafikken. De kan hurtigt skifte retning og fart, og det gør det svært at forudse, hvad de vil i trafikken. Især for de selvkørende biler.

NETHERLANDS-AMSTERDAM/
De uforudsigelige cyklister kan sætte en stopper for selvkørende biler i Holland. Fold sammen
Læs mere
Foto: YVES HERMAN/Reuters/Ritzau Scanpix

Holland er et af de eneste lande, der er teknologisk langt nok fremme til at lukke selvkørende biler ud på vejene.

Der er bare ét problem: Holland er også et af de lande, der har flest cyklister på gaderne. Og de kan blive det, der sætter en stopper for bilernes fremfærd i landets byer.

Det skriver The Guardian, efter at servicefirmaet KPMG har undersøgt, hvilke lande der er mest parat til at lukke de selvkørende biler ud på vejene. På en førsteplads ligger Holland. Men landets 17 millioner indbyggere – som tilsammen ejer 22,5 millioner cykler – udgør bilindustriens største problem.

Selvkørende biler er programmeret til at identificere og genkende andre på vejene, så de kan bremse og afværge sammenstød i tide. Men cyklister opfører sig langtfra ligesom bilister – de kan hurtigt skifte fart og retning, og de kan fleksibelt bevæge sig uden om biler gennem trafikken.

Det gør det svært for selvkørende biler at forudsige cyklisternes bevægelser – og dermed sværere at undgå ulykker på vejene, står der i rapporten.

Og i Hollands større byer udgør cyklisterne en stor del af trafikken. På mere end en fjerdedel af alle de ture, hollænderne tager, når de skal fra A til B, vælger de cyklen, skriver The Guardian.

Hollands regering er allerede begyndt at kigge på, hvordan den selvkørende teknologi kan indfases i trafikken, skriver The Guardian.

Regeringen samarbejder med Tyskland og Belgien om blandt andet at introducere en slags konvoj af selvkørende lastbiler – som føres an af én chauffør i den forreste lastbil – på motorveje.

De selvkørende biler kunne køre på det nye 5G-netværk og kunne køre i grupper med 100 lastbiler ad gangen. De ville køre eksportvarer ud til landets naboer.

Men i byerne kan det blive væsentligt sværere at introducere den selvkørende teknologi, skriver KPMG.

På rapportens top-25 over lande, der er mest klar til at sende de selvkørende biler ud på vejene, ligger Holland nummer et, Singapore er på en andenplads – og både Norge og Sverige er med på en tredje- og femteplads. Danmark figurerer ikke på listen.

Ifølge en rapport fra tænketanken Bloomberg Aspen vil cirka 25 procent af alle nye biler være selvkørende i 2035, skriver The Guardian.