Ulykken der måtte ske

Flyulykken i Sao Paolos Congonhas-lufthavn i nat var efter manges mening en ulykke, der bare ventede på at ske. Landingsbanen blev tidligere på året lukket for større fly pga. af farlige forhold.

Foto: AFP Fold sammen
Læs mere

Regnvejr, dårlige afløb, en for kort landingsbane og et stort passagerfly er en rigtig dårlig cocktail.

Derfor forbød den brasilianske landsret tidligere på året alle større fly at lande på landingsbanen i Congonhas-lufthavnen i dårligt vejr.

Man frygtede, at store fly ville glide af banen og udløse en katastrofe i den lille lufthavn, som ligger klemt ned i et tæt befolket område i millionbyen Sao Paolo.

Landingsforbud underkendt

Men en appelret underkendte afgørelsen med henvisning til, at det ville få for store økonomiske konsekvenser for den lille lufthavn.

Den afgørelse har nu muligvis udløst den værste flykatastrofe i Brasiliens historie.

200 mennesker meldes dræbt, efter en Airbus A320 fra landets største flyselskab TAM med 176 passagerer i nat skred af banen i høj fart under landingen. Få sekunder efter smadrede den ind i et brændstofdepot og blev øjeblikkeligt omspændt af flammer. Flere mennesker på landjorden mistede også livet i ulykken.

Vidner fortæller til brasilianske medier, at de så flyet fortsætte af banen i så høj fart, at de troede, flyet var på vej til at lette igen.

Lignende ulykke i mandags

I mandags skred et mindre fly af samme bane - højst sandsynligt også pga. af for meget vand på banen.

Tilbage i 1996 mistede 96 mennesker livet, da et passagerfly fra TAM pløjede sig igennem et beboelseskvarter, efter at det forgæves havde forsøgt at lette fra Congonhas-lufthavnen.

For ti måneder siden ramte et mindre jetfly en Boeing 737 i 10.000 meters højde over amazonas jungle. Alle 154 ombord på 737'eren omkom, mens det lille jetfly landede sikkert. Det var indtil i nat den værste flykatastrofe i landets historie.

Den brasilianske luftfartindustri har mange gange tidligere været kritiseret for en elendig sikkerhed. Landets små lufthavne og forældede flykontrolsystemer har slet ikke kunnet følge med i den enorme vækst i antallet af flyvninger.

Flyudskridninger har ikke altid dødelig udgang. Især ikke hvis der er god plads rundt om landningsbanen.

I August 2005 skred en Airbus A340 fra Air France af banen i Torontos lufhavn i Canada, efter den forsøgte at lande på en regnmættet bane.

Flyet skred ud på en motorvej og videre hen over en jordvold, hvorefter det brød i brand. På mirakuløs vis lykkedes det besætningen at rede samtlige 309 mennesker ud af flyet på under 90 sekunder, inden det eksploderede.

Regnen på banen fik delvist skylden for ulykken.