Ugens pinlige optrin, ugens forevigelse, ugens gode budskab og ugens lidt for smarte

Hver fredag skriver Karl Kühlmann Selliken, souschef på udlandsredaktionen, om et udpluk af ugens internationale begivenheder.

Der var tale om markedsføring for Amazons nye TV-serie »The Man in the High Castle«, da newyorkerne i den forgangne uge blev mødt af deres eget flag blandet sammen med henholdsvis det japanske og Nazitysklands ditto i undergrundsbanen. Der var imidlertid også tale om markedsføring, som ifølge både byens borgmester og en guvernør ramte et godt stykke forbi skiven. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ugens pinlige optrin

Det er lykkedes den republikanske præsidentkandidat Donald Trump at overgå sig selv – og det siger ellers ikke så lidt. I 2001 skrev journalisten Serge Kovaleski en artikel i Washington Post, som Trump nu bruger til at forsvare sin omstridte påstand om, at tusindvis af muslimer i New Jersey fejrede terrorangrebene 11. september.

Kovaleski udtalte efter Trumps henvisning, at han på intet tidspunkt i artiklen skrev noget om tusinder – endsige hundreder – af folk, der fejrede tragedien. Det fik Trump til at gøre grin med Kovaleski, der er fysisk handicappet med en ledsygdom, som bla. medfører, at han holder sin højre arm og hånd i atypiske vinkler.

»Den her stakkels fyr – I bliver nødt til at se den her fyr,« sagde Trump, inden han begyndte at parodiere Kovaleski. »Øøøøeh, jeg ved ikke, hvad jeg sagde før. Øøøeh, jeg husker det ikke,« sagde Trump til et valgmøde, mens han gestikulerede vildt med arme og hænder.

Serge Kovaleski arbejder i dag for New York Times, der tager skarpt afstand fra Trumps latterliggørelse af ham. »Det virkelig sørgelige er, at det ikke overrasker mig det mindste, at Donald Trump gør noget så usselt, når man tænker på hans fortilfælde,« fortalte Kovaleski til Washington Post.

Ugens forevigelse

Under et hotelophold på Simonstone Hall blev Jeremy Clarkson, der var vært på et af verdens mest populære programmer, »Top Gear«, så ophidset, at han under en diskussion om varm mad og mangel derpå overfaldt producer Oisin Tymon.

Produceren slap med lettere skader, herunder en flækket læbe, men Clarkson, der var en af britisk TVs allertungeste drenge, blev først suspenderet og måtte siden forlade BBC.

Clarkson var tidligere blevet advaret af TV-stationen efter uhøvisk opførsel og ditto udtalelser, og denne gang faldt hammeren altså. En beslutning, der delte vandene verden rundt.

Og nu bliver den drabelige strid foreviget, idet en gæst på Simonstone Hall har doneret en mindetavle.

»Her hviler Jeremy Clarksons karriere hos BBC. På dette sted havde han et sammenstød 4. marts 2015. Resten er historie,« står der på tavlen.

Clarkson klarer sig nok. Næste år går han i luften med et nyt TV-program på Amazon Prime med sine gamle medværter fra »Top Gear«. Hans lønseddel lyder ifølge avisen Guardian på godt 102 millioner kr. om året, hvilket gør ham til Storbritanniens bedst betalte TV-vært.

Ugens gode budskab

Pave Frans tog i går hul på sin første afrikanske rundrejse, der begyndte i Kenya og fortsætter i Uganda samt Den Centralafrikanske Republik.

Frans har, siden han blev udnævnt til Guds budbringer på jord, fokuseret meget på klodens fattigste. Han holdt gudstjeneste for tusindvis af tilhørere i Kenya, hvor han talte om familieværdier, men også kom ind på behovet for fred og tilgivelse samt at bekæmpe korruption.

Med slet skjult henvisning til den militante islamistiske gruppe al-Shabab sagde paven, at Guds navn »aldrig må bruges til at retfærdiggøre had og vold,« skriver BBC.

Sikkerhedsopbuddet var massivt, men paven sagde spøgefuldt, at han var mere bekymret for myggene, end for sin sikkerhed.

Frans mødtes for øvrigt med religiøse ledere fra en række trosretninger, og hans besøg i Kenya indgød ifølge en muslimsk lærd håb til »slummens forkuede«.

Ugens lidt for smarte

Det er ikke så lidt, morgenfriske pendlere bliver udsat for. Newyorkere i undergrundsbanen fik sig en grum overraskelse, da sæderne i vognen var udsmykket med det amerikanske flag blandet sammen med respektivt det japanske kejserlige flag samt Nazitysklands ørn og jernkors.

Der var dog kun tale om markedsføring for Amazons nye TV-serie »The Man in the High Castle«, hvor aksemagterne har vundet Anden Verdenskrig, og USA er delt op i en tysk og en japansk sektor.

Det er muligt, at PR-afdelingen fandt ideen genial, men det gjorde myndighederne absolut ikke. Både New Yorks borgmester, Bill de Blasio, og guvernør Andrew Cuomo greb ind og fik hurtigt udsmykningen fjernet.

TV-serien er baseret på Philip K. Dicks prisbelønnede science fiction-roman af samme navn.

En række af Dicks bøger er blevet til dystopiske film som »Total Recall«, »Minority Report« og »Blade Runner«, men det er første gang, at hans fortællinger har skræmt så mange sagesløse mennesker på én gang.