Uber-effekten: Nye bander har gjort Europas kokainhandel billigere, hurtigere og mere voldelig

Mens produktionen af kokain vokser, har nye bander fra Nordafrika og Balkan-landene ifølge EU-agentur med vold kæmpet sig ind på det ulovlige marked i Europa.

Ligesom taxatjenesten Uber gjorde det nemmere, billigere og hurtigere at bestille en hyrevogn, har den voksende mængde af kokain og et ditto voksende antal af bander, der sælger kokain, haft samme effekt på det ulovlige marked i Europa, vurderer ny rapport fra EU-agentur. Det har skabt øget – og blodig – konkurrence om territorier. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Leth Williams

Stadig mere kokain kommer til Europa fra Latinamerika, hvilket har fået nye bander til at følge med. Og mens de kæmper sig ind på det hastigt voksende marked for ulovlig kokainhandel, er bandevolden som resultat heraf eskaleret.

Det skriver The Guardian om en ny rapport fra Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (EMCDDA).

Rapporten skildrer, hvorledes nye bander fra blandt andet Marokko og Balkan-landene har set deres snit til at etablere nye handelskanaler direkte fra producenternes kokainlaboratorier til Europa.

I EU-agenturets rapport bliver udviklingen beskrevet som en slags »uberficering« af kokainhandlen i Europa.

Ligesom taxatjenesten Uber gjorde det nemmere, billigere og hurtigere at bestille en vogn, har den voksende mængde af kokain og ditto voksende antal af bander, der sælger kokain, haft samme effekt på det ulovlige marked.

De nye bander har endog indført nye marketing- og transportmetoder. I Storbritannien, Frankrig og Belgien kan man for eksempel ringe til callcentre i Spanien og bestille de varer, man ønsker, skriver The Guardian.

Dette har – ligesom med Ubers indtræden på taxamarkedet – skabt øget konkurrence. Blandt banderne er konkurrencen dog noget mere voldelig, end den var blandt taxachaufførerne. For med flere nye bander på det marked, der tidligere har været domineret af mafiaen, er kampe om territorier eskaleret på tværs af Europas grænser, konkluderer rapporten.

»En af konsekvenserne har været en stigning i volden og narkorelaterede mord,« står der i rapporten ifølge The Guardian.

Kokain fragtes typisk ind i Europa via havnene. I Antwerpen i Belgien blev der alene i 2017 konfiskeret 41 ton kokain. Til sammenligning blev der i 2016 konfiskeret i alt 70,9 ton kokain i hele Europa, skriver The Guardian.