TV-kanal omgår Israels medieblokade

I et forsøg på at lukke verdenspressen ind i Gaza, lægger tv-kanalen Al Jazeera nu gratis deres tv-optagelser fra Gazastriben til rådighed for konkurrenterne.

Foto: cc.aljazeera.net

Med to engelsksprogede og fire arabisk sprogede reportere i Gaza by, er Al Jazeera et af de få medier i verden, der har uhindret adgang til kamphandlingerne i Gaza.

Den verdensomspændende tv kanal har nu besluttet at læge tv-optagelser ud på nettet i broadcastkvalitet til fri afbenyttelse under den såkaldte Creative Commons-licens. Det betyder, at samtlige tv-kanaler i verden må bruge og redigere i Al Jazeeras optagelser, så længe de krediterer den arabiske tv-kanal.

Israel har ellers forhindret verdenspressen i at raportere direkte fra i Gaza, hvilket betyder, at store tv-huse som BBC, Fox News og CNN må nøjes med at filme ind over Gaza fra "Hestebjerget", der ligger et par kilometer fra Gazastribens østlige udkant.

Al Jazeera, der har hovedkvarter i Qatars hovedstad Doha, kalder initiativet "et enormt bidrag til den globale dialog vedrørende vigtige begivenheder".

29-årige Mohamed Nanabhay, en af Al Jazeeras chefer, der var med til at opbygge kanalens afdeling for nye medier, uddyber:

- En del af vores (Al Jazeeras, red.) mission - vores mandat - er at få vores nyheder ud. Vi er ikke underlagt de samme kommercielle krav som andre. Hvis vi kan tjene lidt på det, er det fint, siger han.

Det er dog en uomtvistelig kendsgerning, at Al Jazeera ikke er specielt udbredt i USA, hvilket kan være årsagen til, at den arabiske kanal via nettet forsøger at fortælle en anden side af Gaza-konflikten, end den de israelske myndigheder tillader.

Ifølge Al Jazeera selv, er trafikken på kanalens Youtube-side steget med 150 procent siden krigen startede. Kanalen kan også ses på tv-portalen Livestation, hvor antallet af seere er steget med 500 procent.

Video: Se en af Al Jazeeras raportager fra Gaza