Turismen bombes i stykker

Bomber eksploderer, og turisterne bliver hjemme. Det regionale kaos i store dele af Mellemøsten rammer turistindustrien hårdt. Flere lande taber milliarder af kroner hver måned.

Selvmordsbomber og andre dramatiske hændelser får turisterne til at holde sig væk destinationerne Tyrkiet, Tunesien og Egypten. Dødstallet efter søndagens bombe i Ankara i Tyrkiet nåede mandag op på 37. Her kigger en mand ind i en bus, der udbrændte ved angrebet. Foto: Mehmet Ozer/AFP Fold sammen
Læs mere

JERUSALEM/KØBENHAVN: I rejsefora på internettet og på Facebook hober spørgsmålene sig op.

En rejse til mellemøstlige strandhoteller er, for manges vedkommende, ikke længere blot et spørgsmål om at få fat i en billig billet. Søndagens terrorangreb i Tyrkiets hovedstad Ankara, angrebet på Hurghada i Egypten i januar – summen af de seneste terrorangreb på badeferiefolkets foretrukne destinationer – får europæiske turister til at aflyse rejserne eller tage andre steder hen.

Ikke kun af frygt for at blive ramt af terror, men også fordi nogle flyselskaber er holdt op med at flyve visse ruter, og fordi det i nogle tilfælde er blevet væsentligt dyrere at tegne en forsikring på grund af uro i nærområdet.

De store tabere i den situation er ikke de vestlige turister, der tvinges til at ændre rejsevaner. Taberne er de stater, der for blot fem-ti år siden stod øverst på listen over rejsemål, og som nu taber enorme summer hver måned.

Gentagne bombeangreb i Tyrkiet og opblusningen af den mangeårige kamp mellem Tyrkiets militær og dele af den kurdiske befolkning har ændret manges opfattelse af Tyrkiet som muligt feriemål. Alene i 2016 er byerne Istanbul og Ankara blevet ramt af tre større terrorangreb. For bare tre år siden blev Tyrkiet beskrevet som »danskernes nye sommerferiefavorit«, og mens Tunesien omtales som det arabiske forårs største succes, er det dalende antal af turister ikke til at tage fejl af.

De store vindere, indtil videre, er de militante terrorgrupper. Især Islamisk Stat og al-Qaeda, der med vilje rammer turistindustrien. Hver gang de udfører et terrorangreb, rammer de to fluer i et hug. Først rammer de vestlige turister, og herefter rammer de den samme lokale regering, som de ønsker at vælte, på pengepungen.

Danskerne holder en smule igen med rejser til Tyrkiet, lyder det fra rejsebureauerne. Men formentlig kun for en stund.

»I forhold til samme tidspunkt sidste år har vi solgt 20 procent færre rejser,« siger Glenn Bisgaard, kommunikationschef hos Apollo Rejser, og rejsebureauerne Spies og Bravo Tours melder ligeledes om et fald i efterspørgslen på Tyrkiet-rejser.

Både Apollo Rejser, Spies og Bravo Tours forventer trods en sløj begyndelse, at de nok skal få solgt deres billetter til Tyrkiet, godt hjulpet på vej af faldende priser på grund af den russiske boykot. Så længe Udenrigsministeriet ikke ligefrem fraråder rejser til de populære feriebyer, bliver danskerne ifølge rejsebureaurne ikke hjemme.

»Vi er faktisk blevet mindre sarte med sådan noget,« siger Spies-direktør Jan Vendelbo og fortsætter: »Sker der et bombeangreb, ser turisterne ofte tiden an et par dage, og hvis ikke der sker flere grimme hændelser, slår de til, for folk vil hellere ud at rejse end at lade sig isolere derhjemme.«