-
Stillestående bagagebånd, sæder dækket i støv og knogler fra døde dyr spredt ved indgangen. Den 114 millioner kroner dyre, indiske lufthavn "Jaisalmer" blev trods megen modstand opført tilbage i 2012. Lufthavnen blev opført med forventningen om en fremtidig, kraftig stigning i flytrafikken. Denne stigning lader imidlertidig stadig vente på sig, og den dag i ligger Jaisalmer stadig øde hen. Lufthavnen gør sig af den grund »fortjent« til at indgå på listen over større, mislykkede satsninger i nyere tid.
Se flere billeder fra spøgelseslufthavnen her:
1 / 16
-
Det er en noget tom og deprimerende indgangshal der byder dig velkommen når du træder ind i Jaisalmer Lufthavn. SK Singh, Direktøren for Lufthavnsmyndighederne gav officielt grønt lys for projektet med begrundelsen, at Jaisalmer gik en massivt voksende turistindustri i møde. Den lader imidlertid stadig vente på sig lidt endnu.
2 / 16
-
Siden 2009 har Indien brugt mere end 335 millioner kroner på otte lufthavne, som ikke modtager rutefly.
3 / 16
-
Skiltet her angiver at man til højre finder snackbaren. Den er der imidlertid ikke megen brug for. Bagagebåndet er aldrig blevet brugt, check-in skrankerne er lukkede, og VIP-rummet er belagt i mørke.
4 / 16
-
Intentionen var at de magelige, blå sæder i terminalens lounge skulle indtages af de mange rejsende. I stedet er det duer, der gør sig mageligt tilrette i reder på lufthavnens tag.
5 / 16
-
Parkeringspladserne med plads til tre 180-sæde fly ligger stadig øde hen bag den aflåste jernport, der omkranser området.
6 / 16
-
VIP-loungen skulle agere værested for de mere velbeslåede passagerer. Men medmindre disse passagerer rent faktisk ønsker at sidde alene i bulderragende mørke må det anslåes, at også VIP-loungen, ligesom resten af lufthavnen fortsat ligger øde hen.
7 / 16
-
I den enorme, solbeskinnede ankomstlounge samler to nedlagte bagagebånd støv.
8 / 16
-
I stedet for lyden af pludrende kvindfolk, der kæmper om et plads foran spejlet, er toiletterne ligesom resten af lufthavnen stille som graven.
9 / 16
-
Knogler fra døde dyr vidner ikke just om, at her ligger en mange-millondyr lufthavn placeret.
10 / 16
-
Indiens mange, tomme lufthavne er symboler på den udvikling landet har set siden premiereministeren, Narendra Modi har skabt vækst inden for brændstofområdet.
11 / 16
-
Også i Kina og Spanien ses lignende scenarier, med lufthavne, der sidder tomme i lange perioder.
12 / 16
-
Lufthavnens egentlige, eneste besøgende er rengøringsassistenter og sikkerhedsvagter, der er blevet hyret til at patruljere på grunden.
13 / 16
-
En herreløs hund spankulerer rundt på lufthavnens øde områder.
14 / 16
-
Indiens spøgelseslufthavne blev bygget i vid udstrækning af den tidligere regering, der planlagde op til 200 lufthavne.
15 / 16
-
Kapil Kaul, administrerende direktør ved »Centret for luftfart«, udtaler at: »de indiske lufthavnsmyndigheder har investeret i terminaler uden nogen økonomisk logik«.
16 / 16