To børn går i klimakrig mod burgergiganter. Nu har de indsamlet 400.000 underskrifter

I årtier har McDonald's' og Burger Kings børnemenuer indeholdt plastiklegetøj, men det bør stoppe, mener søstrene Ella og Caitlin McEwan på syv og ni år.

»Vi startede med at tænke på klimaet, da vi havde om emnet i skolen,« siger Ella på syv år. Billedet er fra åbningen af en McDonald's i New York 2014. EPA/JASON SZENES Fold sammen
Læs mere
Foto: JASON SZENES

De elsker burgere, men de hader plastik.

Og derfor valgte de to søstre Ella og Caitlin McEwan på syv og ni år at gå til kamp mod burgergiganterne McDonald's og Burger King, som gennem årtier har givet børn plastiklegetøj i børnemenuerne HappyMeal og Juniorboks.

De to sydengelske søstre er blot to af mange børn, som har meldt sig ind i klimakampen.

»Vi startede med at tænke på klimaet, da vi havde om emnet i skolen,« siger Ella på syv år til BBC og tilføjer:

»Jeg kan godt lide at spise burgere fra McDonald's og Burger King, men jeg kan ikke lide legetøjet, som er virkeligt dårligt for miljøet.«

HappyMeal fra MacDonald's. Fold sammen
Læs mere
Foto: KAREN BLEIER.

Og der er efterhånden stor opbakning til pigernes mission: 400.000 briter har deltaget i deres online-underskriftsindsamling.

Det sker efter, pigerne medvirkede i BBCs TV-program »War on Plastic«.

I programmet forsøger de to piger med hjælp fra programmets værter at smide en trailer fuld af McDonald's-plastiklegetøj af ved burgerkædens britiske hovedkvarter. Pigerne blev dog forment adgang til stedet af en sikkerhedsvagt.

Men Caitlin og Ella har planer om at vende tilbage, fortæller de til BBC.

I 1979 blev det første HappyMeal langet over disken hos McDonald's. I det var der et stykke legetøj. I 1990 fulgte Burger King trop og lancerede Juniorboksen, som også indeholder et stykke legetøj.

McDonalds siger til BBC, at kunder i Storbritannien i de kommende måneder »vil se flere bøger, brætspil og tøjdyr i deres HappyMeals.« Kæden regner med en reduktion af plastiklegetøj på 60 procent i løbet af det næste halve år.

Burger King roser pigernes initiativ til BBC.

»Vi forsøger at fjerne plastiklegetøj og er lige nu på udkig efter alternativer. Vores mål er at have en bæredygtig løsning på problemet i 2020,« lyder det i en udtalelse fra burgergiganten.

Pigerne er ikke de eneste klima-ildsjæle. Klimabevidstheden hos børn og unge gav sig eksempelvis til kende i Danmark i marts, hvor flere tusinde børn og unge i 32 byer strejkede med kampråb som »Vi strejker for en fremtid«, »Jorden kalder de voksne«, og »Klima eller kroner«.

Det anslås, at mindst 4.000 unge fra skoler, gymnasier og efterskoler i hovedstadsområdet deltog i demonstrationen.