Svensk minister slår alarm: For få kvinder i skolebøger

Kvinder udgør kun 13 procent af personerne i historiebøgerne i de svenske skoler. Minister kræver forklaring på manglende ligestilling.

Foto: Steffen Ortmann

Jagten på manglende ligestilling og mangfoldighed fortsætter hos vores broderfolk. Sveriges undervisningsminister Gustav Fridolin fra Miljöpartiet vil nu mødes med lærebogsproducenter og -forfattere for at få en forklaring på, hvorfor der ikke er flere kvinder i de svenske skolebøger i historie.

Avisen Dagens Nyheter har gransket de svenske historiebøger, der bruges i skolen, og har fundet frem til, at kvinder kun udgør 13 procent.

Andelen formindskes ifølge avisen især i kapitlet om 1900-tallet. Fridolin kalder det »en tragisk afspejling af de uligheder, der stadig eksisterer i Sverige og i historieskrivningen«.

Han går ifølge Dagens Nyheter aktivt ind i sagen, fordi »ligestilling mellem kønnene er vigtig for at opnå gode resultater i skolen«, ligesom ligestilling er vigtig i bestræbelserne på at opbygge et mere lige samfund.

»Hvis halvdelen af eleverne ikke føler sig sete i lærebøgerne, er det svært at motivere dem for skolearbejdet,« konstaterer Gustav Fridolin, der på mødet vil finde ud af, hvorfor lærebogsproducenterne tilsyneladende ikke lever op til krav om ligestilling i de nye læreplaner.

»Jeg vil høre, hvilke planer de har for at forbedre situationen. Hvis der ikke er undervisningsmaterialer, der opfylder kravene, er det vanskeligt at skabe en god læringssituation,« siger Gustav Fridolin til Dagens Nyheter.

Mødet skal også handle om, hvordan lærebogsproducenter og -forfattere kan blive bedre til at spejle mangfoldighed i Sverige. Det er de ifølge Dagens Nyheter heller ikke gode til.

I december 2014  viste to svenske undersøgelser, at det også på andre områder står sløjt til med ligestillingen.

Kun syv procent af figurerne i Disneys juleshow er således kvindelige, og kun 14 procent af de svenske gader er opkaldt efter kvinder. Desuden er »mandegaderne« længst.