Svensk debatredaktør: »Danskerne narrer bukserne af os dumme svenskere«

Åbningen af Øresundsbroen den 1. juli 2000. Arkivfoto: Scanpix (Søren Bidstrup) Fold sammen
Læs mere
Foto: SØREN BIDSTRUP

Debatredaktøren på Sveriges største avis, Expressen, langer i en leder i avisen med overskriften 'Danskerne narrer bukserne af os dumme svenskere' ud efter svenske politikere. Han mener, at de skal hanke op i sig selv, fordi de gang på gang bliver taget ved næsen af os danskere.

Postnord, en dårlig skatteaftale og svenske kommuner som betaler for at gøre reklame for København. Det er ifølge Patrik Kronqvist tre eksempler, hvor svenskerne har trukket det korteste strå, når de har forhandlet aftaler på plads med Danmark.

Debatredaktørens leder i avisen virker ikke til at være en kritik af danskerne, men nærmere et opråb til de svenske politikere.

Den dansk-svenske koncern Postnord blev til tilbage i 2009, da man sammenlagde det danske Post Danmark A/S og svenske Posten AB. Her otte år senere har PostNord Sverige stabile overskud, men man kan bestemt ikke sige det samme om den danske afdeling.

»Den svenske regering fik ganske vist 1,4 milliarder i erstatning, da PostNord blev dannet i 2009. Men det er en ringe trøst, når tabene hober sig op i den danske forretning - minus to milliarder bare sidste år. Så hjælper det ikke, at PostNord Sverige går med stabile overskud. Svenske skatteydere vil stadig skulle bruge milliarder på at redde det danske postvæsen,« skriver Patrik Kronqvist i lederen.

This template (BMExternalArticleBundle:Content\ExternalArticle:Embedded/small.html.twig) should be overridden!

Postnord er ikke det eneste eksempel, hvor debatredaktøren mener, at svenskerne er blevet godt og grundigt taget ved næsen. Han nævner også skatteaftalen, der blev indgået mellem Danmark og Sverige tilbage i 2003. Her vedtog man, at man som skatteydere skal betale skat, hvor man arbejder, i stedet for hvor man bor.

Da det hovedsageligt er folk, som er bosat på den svenske side af Øresund, der pendler til Danmark og arbejder, og ikke omvendt, mener Patrik Kronqvist, at skatteaftalen koster de skånske kommuner op mod tre milliarder svenske kroner om året.

»Det dårlige forretningssind kan ses på flere områder. For et par år siden lancerede danskerne på egen hånd et nyt navn til Øresundsregionen: Storkøbenhavn. Skånske kommuner gik med til at ændre navnet, og Øresundskomiteen blev skrottet,« skriver debatredaktøren og tilføjer:

»Kritikere hævder, at de svenske skatteydere nu skal betale for at markedsføre København for internationale turister.«

Der er formentligt flere årsager til, at Danmark ofte får overhånden i aftaler, der bliver indgået mellem de to skandinaviske lande. Patrik Kronqvist peger blandt andet på, at det er den svenske konsensus-kultur og den danske ligefremhed, der er med til at skabe et dårligt resultat for Sverige.

Han opfordrer derfor de svenske politikere til at lade sig inspirere af de danske politikere.

»Selvfølgelig kan vi fortsætte med at appellere til dansk velvilje. Men som svensk skatteyder ønsker jeg snarere, at vores blå og gule repræsentanter ville lære nogle tricks af de listige danskere,« skriver Patrik Kronqvist slutteligt i lederen.