Supermarkedgigant lancerer plastre i forskellige hudfarver

Et plaster i forskellige farver er på gaden mandag, og selv om det virker trivielt, har personer og organisationer efterspurgt netop sådan et. Hensigten er, at mennesker af alle etniciteter skal kunne føle sig repræsenteret.

En ny type plastre, som lanceres af detailgiganten Tesco, kan fås i flere forskellige nuancer. Formålet er, at personer med alle hudfarver kan føle sig repræsenteret. Foto: Tesco Fold sammen
Læs mere

Den internationale supermarkedskoncern Tesco har lanceret et produkt, som foruden at lappe skrammer skal lappe følelsesmæssige rifter hos folk, som føler sig udelukket på grund af deres hudfarve.

Der er tale om et plaster – der givetvis er som alle andre – men som Tesco nu lancerer i forskellige nuancer, der matcher flere menneskers hudfarve. Det skriver The Guardian.

Plastrene er nu tilgængelige i lyse, medium og mørke farver og kan fra mandag købes for et pund i Tescos forretninger i Storbritannien samt online.

Ideen til det nye produkt er ikke kommet ud af ingenting. Sidste år delte en sort amerikaner ved navn Dominique Apollon et billede på Twitter, hvor han skrev, at han »holdt tårerne tilbage«, efter han havde fundet et plaster, der matchede hans hudfarve.

Dominique Apollon er souschef for researchafdelingen hos Race Forward, der er en amerikansk organisation, som har til formål at skabe opmærksomhed om racemæssig uretfærdighed.

Hans tweet gik viralt og har i skrivende stund over en halv million likes på det sociale medie sammen med en masse kommentarer, der bakker op om nødvendigheden af sådanne plastre.

Da en ansat hos Tesco fik øje på opslaget, blev ideen født.

Plastret fra Tesco er altså ikke det første af sin slags, men det har ikke været et udbredt produkt i samme grad som det beige plaster.

Nicola Robinson, der er direktør for sundhed, skønhed og velvære i Tesco, siger ifølge The Guardian:

»Som en af de største detailhandlere i Storbritannien forstår vi, at vi har en forpligtelse til at sikre, at vores produkter afspejler diversiteten hos vores kunder og kolleger. Vi tror på, at vores nye hudtone-plastre er et vigtigt skridt og en manøvre, som vi håber vil blive kopieret hos andre detailhandler og supermarkeder landet over.«

I løbet af de seneste år er der kommet mere fokus på, at produkter skal henvende sig til forskellige etniciteter og racer, og det er blevet en vigtig dagsorden for mange virksomheder at leve op til.

Popsangeren Rihanna skabte for et par år siden overskrifter ved at lancere makeup, der kan bruges til alle nuancer af hudfarver, mens techgiganten Apple har lanceret emojis (de små besked-ikoner), der afspejler flere forskellige hudfarver og seksuelle orienteringer.