Styrtet fly havde bremsefejl

Den ene af de to reverse-thrusters, der er med til at bremse et fly, var ikke slået til på den Airbus A320, der tirsdag nat gled af landingsbanen og ramte en bygning i Sao Paolos lufthavn.

Foto: AFP Fold sammen
Læs mere

I de foreløbige vurderinger af årsagen til flystyrtet i Sao Paolos lufthavn tirsdag nat, har den korte glatte landingsbane fået skylden for, at Airbusen ikke kunne nå at bremse.

Men nu viser det sig, at en anden faktor meget vel kan have spillet en afgørende rolle i det fatale flystyrt, skriver BBC.

Luftfartselskabet Tam havde nemlig deaktiveret den ene af flyets to reverse-thrusters. De bruges efter behov, så snart flyets hjul har kontakt med jorden for at opnå maksimal bremsekraft.

Med en reverse-thruster udnytter man flyets jetmotorer til at bremse flyet, når hjulenes bremser ikke er nok. Især når det er glat og banen er kort, er det altafgørende at kunne udnytte jetmotorerne til at "slå bak".

Reverse-thruster skulle til efterses

Men Tam bekræfter, at den ene af flyets reverse-thrusters var slået fra på den pågældende Airbus A320. Dette er i overensstemmelse med Airbus' regler, forsvarer flyselskabet sig med, da den behøvede et servicetjek, før den kunne aktiveres igen.

Lignende ulykke forårsaget af manglende thrusters

Ved en lignende ulykke i Torontos lufthavn i 2005 løb en noget større Airbus A340 fra Air France også tør for landingsbane, hvorefter den faldt fem meter ned af en jordvold. Her nåede alle ud af flyet, inden det gik op i flammer.

Men undersøgelser viste bagefter, at piloten først slog reverse-thrusterne til 13 sekunder efter landingen på den regnvåde bane. Havde han slået dem til før, havde flyet højest sandsynlig kunne nå at bremse, konkluderede havarikommissionen.