Strid om biler udløser rygter om tysk nyvalg

I Berlin er de kommende regeringspartier fortsat stærkt uenige om den vigtige bilindustris fremtid. Efter trusler om nyvalg har De Grønne dog måttet sluge en stor kamel.

De komplicerede regeringsforhandlinger mellem fire partier, der aldrig tidligere har dannet regering på forbundsniveau, får nu flere tyske medier til at spekulere i udsigterne til et nyvalg. Og spekulationerne er ikke blevet mindre af, at den liberale partiformand Christian Lindner har sendt et klart signal til de Grønne om, at »FDP ikke er bange for nyvalg«. Fold sammen
Læs mere
Foto: OMER MESSINGER

Spørgsmålet om den tyske bilindustris fremtidsudsigter har udløst heftige ordvekslinger og trusler om nyvalg i Tyskland.

Mere end en halvanden måned efter valget er de potentielle regeringspartnere i CDU/CSU, det liberale FDP og de Grønne nemlig stadig i færd med at forhandle sig frem til detaljerne i en klimapolitisk aftale, der kan sikre den skandaleramte tyske bilindustris fortsatte førerposition på det globale marked efter den såkaldte »Dieselgate«, hvor først og fremmest Volkswagen fiflede med tallene for bilernes CO2-udledning.

De komplicerede regeringsforhandlinger mellem fire partier, der aldrig tidligere har dannet regering på forbundsniveau, får nu flere tyske medier til at spekulere i udsigterne til et nyvalg. Og spekulationerne er ikke blevet mindre af, at den liberale partiformand Christian Lindner har sendt et klart signal til de Grønne om, at »FDP ikke er bange for nyvalg«.

Dermed har Christian Lindner sørget for en anspændt atmosfære under denne uges benhårde klimapolitiske forhandlinger, der kan få vidtrækkende betydning for den tyske bilindustri.

Både de liberale i FDP og det konservative CSU i Bayern ønsker i modsætning til de Grønne at give bilindustrien optimale betingelser for at udvikle et miljørigtigt og kommercielt gangbart alternativ til forbrændingsmotoren. Men tirsdag måtte De Grønne sluge en fuldvoksen kamel, da partiformand Cem Özdemir meddelte, at partiet alligevel ikke betragter et totalforbud mod forbrændingsmotorer i 2030 som en betingelse for at gå i regering.

»Det står klar for mig, at vi ikke vil være i stand til at gennemføre et forbud mod nye forbrændingsmotorer inden en deadline i 2030,« sagde Özdemir til tyske medier.

Inden valget havde Cem Özdemir ellers insisteret hårdnakket på, at de Grønne ikke ville lægge mandater til en regering, der holder fast i benzindrevne biler.

Özdemirs seneste udtalelser vil derfor næppe vække glæde i det grønne bagland, hvor partiets venstrefløj er særdeles skeptisk over for regeringsdeltagelse på bekostning af centrale klimapolitiske mærkesager. På en ekstraordinær partikongres 25. november skal de Grønnes delegerede stemme om, hvorvidt partiet skal gå i regering med de borgerlige partier FDP og CDU/CSU.

Erhvervslivet presser på

Mens partierne leder efter et gennembrud i regeringsforhandlingerne, er en række af Tysklands største virksomheder gået sammen om at lægge pres på regeringspartnerne for at holde fast i kansler Angela Merkels ambitiøse mål om at afskaffe tysk kulkraft inden 2020.

Særligt FDP ser målene som urealistiske, men ifølge Der Spiegel kræver Deutsche Telekom, Siemens og Aldi samt en række andre store koncerner i en fælles erklæring, at den kommende regering forpligter sig på at holde fast i de hidtidige målsætninger.

»Den næste forbundsregering må gøre det til sin klimapolitiske prioritet at fremskynde uafhængigheden af kul som energikilde til strøm,« lyder opfordringen til de stridende regeringspartnere.

Troels Heeger er Berlingskes korrespondent i Tyskland.