Sportsstjernen og supershopperen

Mens den unge fløs Wayne Rooney har fortrængt David Beckham fra pladsen som Englands mest populære fodboldspiller, har hans unge forlovede tilkæmpet sig en plads som velbetalt modedronning.

Det stod ikke skrevet i Coleen McLoughins kort, at hun med sin jævne opvækst og jævne skolekundskaber skulle blive et medieikon. Nok har hendes kæreste, fodboldspilleren Wayne Rooney tiltrukket verdenspressen. Men det er netop det jævne image, der har været med til at gøre Coleen til et modeikon. <br>Foto: Finn Kelcey/Reuters Fold sammen
Læs mere

For bare tre år siden tullede den 17-årige Coleen McLoughlin rundt på sin skole og tog sine afsluttende eksaminer. Som mange piger på den alder havde hun måske lige resterne af lidt hvalpefedt, og der var dage, hvor hun kom i skole i joggingtøj og med elastik om håret.

Lige indtil paparazzierne dukkede op og for alvor ændrede hendes liv.

Det var ikke Coleens habile, men ikke overvældende eksamensresultater, der havde tiltrukket verdenspressen, men hendes geniale kærestes fodarbejde på grønsværen.

Den purunge Wayne Rooney var blevet udvalgt til landsholdet og udråbt til nationens største håb inden VM, og Coleen var en del af historien.

Siden da har den Coleen, der kommer fra et gedigent arbejderklassehjem med en far, der er murer og en mor, der arbejder i en børnehave, forstået at forvandle sig selv fra Waynes påhæng til en kvinde med sin egen magasinklumme, et TV-show og reklameindtægter, der i dag har givet hende en anslået formue på omkring 60 millioner kroner.

Det er ganske vist ikke mere, end Wayne Rooney tjener på tres uger hos Manchester United, men for en pige, der ikke har læst videre og stort set ikke har gjort meget mere end at være sammen med sin kæreste og familien og købe tøj i læssevis, er det ikke en ringe fortjeneste.

Vinder på jævn smag
Mens Posh og Becks går efter det lidt mere sofistikerede segment af reklamemarkedet med Dolce & Gabbana, Gillette og deres egen parfume, er Wayne og Coleen for konceptet om det glamourøse sportspar, hvad Aldi er for supermarkeder: Billigt, muntert og ligefremt.

Da Posh og Becks eksempelvis holdt fisefornemt bal, inden landsholdet drog mod VM sidste sommer, var det ikke just Wayleen, som parret hedder til sammen, der kastede glans over festen. De ankom ganske vist med privatfly, men Rooney kunne ikke få en butterfly til at nå rundt om tyrenakken og hans konversationstalenter rakte, efter hans eget udsagn til ti sekunders smalltalk med Sharon Osborne. Menuen, som Posh havde brugt måneder til at gennemarbejde med stjernekokken Gordon Ramsay, faldt heller ikke i Wayne Rooneys jævne smag.

Coleens smag er ikke mere sofistikeret, når det gælder mad. Selv i en af fransk gastronomis mekkaer St. Tropez foretrækker hun at gå på McDonalds og spise frokost.

Det er ikke tilfældigt at parret mødtes på den lokale grillbar, og at de stadig kan ses der en gang i mellem. De hader begge to at rejse og udholdt kun en to ugers ferie i Mexico sidste år ved at tage begge deres forældrepar med på turen.

Men det er netop det jævne image, der har været med til at gøre Coleen til et modeikon. Efter at hun tabte sig (og selvfølgelig udgav en fitness-dvd i den anledning) og samtidig lærte af sine første modefejltagelser, er hun blevet et ikon og en modvægt til den insekttynde Posh.

Hun er pigen fra inde ved siden af - hende, det er nemt at identificere sig med. Det indså supermarkedskæden Asda, da de hyrede hende til en række reklamer for deres tøjmærke George, der sælger kjoler for en hund og T-shirts for under en halvtredser.

Da Coleen havde været vist på TV iført den billige kjole, blev der solgt i titusindvis på få timer.

Den samme effekt har man noteret sig i ugebladet Closer, der ansatte Coleen til at skrive en klumme om mode, hvor hun kunne strø om sig med guldkorn som hendes forsøg på at købe klipklapsandaler for et pund, eller hvor hun sidst har været til fest henne.

Senere kom kontrakten med mobiltelefonselskabet LG Chocolate, og i denne uge lancerede Diet Coke og Coke Zero en fælles annonce med parret, der ikke har været billig.

TV slog kontra
I kølvandet på omtalen slog det britiske ITV til og hyrede Coleen til at stå i spidsen for et livsstilsshow for et honorar på lidt over 1,5 million kroner.

Det er muligt, at Coleen ikke har taget nogen højere eksamen eller har gjort meget andet end at være kæreste med Englands bedste fodboldspiller, men hun har formået at bruge det faktum til at forvandle sig selv til en pengemaskine.

Den britiske publiceringsekspert Max Clifford anslår, at hvis hun en dag gik fra Wayne, ville hun formentlig være ude af medierne på seks måneder. Men med Coleens forretningstalent ville det formentlig være nok til at bygge en ny fremtid.