Spanske forældre indkalder til lektiestrejke

Skolebørn i Spanien har mere hjemmearbejde end gennemsnittet i OECD-landene, men klarer sig alligevel dårligere i internationale undersøgelser.

Students hold a banner reading "Out with the Franquist revalidation" Union" during a strike action called by the student union, in Madrid on October 26, 2016 against university entry exams dubbed "revalidation" that the ruling Popular Party government voted into practice last summer, dubbing them as "Franquist" and with the aim of, "expel from the education system hundreds of thousands of young people from poor families". / AFP PHOTO / GERARD JULIEN Fold sammen
Læs mere
Foto: GERARD JULIEN

Spaniernes nedarvede ry for at være arbejdssky er ufortjent. Få europæere tilbringer flere timer på jobbet end indbyggerne i middelhavslandet, og allerede som børn laver de markant flere lektier end gennemsnittet i OECD-landene - 6,5 ugentlige timer mod 4,9.

Problemet er blot, at hverken de voksne spaniere eller skoleeleverne får nok ud af indsatsen. På arbejdspladserne er produktiviteten lav, og Spanien klarer sig i bedste fald middelmådigt i PISA-undersøgelser af elevernes færdigheder, mens dropout-procenten til gengæld er tårnhøj.

Så meget desto mere grund er der til at tænke ud af en boks fyldt til bristepunktet med udenadslære og hjemmeopgaver, mener Spaniens vigtigste organisation for forældre til folkeskolebørn, CEAPA. Især fordi de mange lektier ikke blot er nyttesløse men også optager dyrebar tid, der kunne bruges på leg og fritidsaktiviteter.

For at understrege sin pointe har CEAPA indkaldt sine medlemmer og andre sympatisører til en strejke, der omfatter al lektielæsning i weekenderne - foreløbig november måned ud. I stedet for børnenes hjemmeopgaver opfordres forældrene til at aflevere protestskrivelser, der samtidig godtgør, at fritiden er blevet brugt lødigt til museumsbesøg, sportsaktiviteter, samtaler i familien og samvær med bedsteforældrene.

Meningsmålinger viser, at godt halvdelen af spanierne ser lektier som et positivt element i hverdagen. Der er blot alt for mange af dem, mener 61 pct. Og lærernes misbrug af hjemmeopgaver som pædagogisk virkemiddel er symptom på et generelt dårligt fungerende uddannelsessystem, påpeger CEAPAs formand, José Luis Pazos.

»Undervisningen af vores børn burde give dem redskaber til at være kritiske og sortere i informationsstrømmen i stedet for at lære udenad. Desværre har den udvikling, som finder sted i resten af samfundet, svært ved at forplante sig til klasseværelserne,« siger Pazos til nyhedsbureauet AFP.