Slæbebåde og udgravning får gang i roret på strandet gigaskib

Der er begyndt at løbe en smule vand under det containerskib, der tirsdag klemte sig fast i Suez-kanalen.

Det 400 meter lange og 59 meter brede containerskib Ever Given stødte på grund i Suez-kanalen tirsdag, og det kan tage flere uger, inden det er fri. Satellogic/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Bestræbelser på at frigøre et kæmpe containerskib, der blokerer Suez-kanalen, skrider langsomt frem.

Lørdag er det således blevet muligt at bevæge skibets agterstavn og ror, men det er fortsat uklart, hvornår skibet vil flyde igen.

Det melder lederen af kanalmyndigheden, SCA.

Det 400 meter lange containerskib »Ever Given« blev klemt fast diagonalt i den sydlige del af kanalen midt i kraftige vinde tidligt tirsdag og har siden blokeret en af verdens travleste handelsveje.

De kraftige vinde var dog ikke hovedårsag til blokeringen. I stedet meldte de egyptiske myndigheder lørdag, at det formentlig skyldtes en teknisk eller menneskelig fejl.

Det mindre fremskridt med at løsrive skibet er sket ved hjælp af udgravning under hele skibet og ved at skubbe og trække skibet med slæbebåde, siger en unavngiven kilde fra kanalmyndigheden.

Der har desuden været bevægelse i forstavnen på skibet.

Lederen for SCA, Osama Rabie, fortalte tidligere lørdag ved et pressemøde, at der var begyndt at løbe vand under skibet.

»Vi forventer, at skibet når som helst kan glide og bevæge sig fra det sted, det er på,« siger Osama Rabie.

Cirka 15 procent af verdens skibsfartstrafik passerer gennem kanalen, og hundredvis af skibe venter fortsat på at passere.

Rabie siger, at han håber, at det ikke bliver nødvendigt at fjerne nogen af de 18.300 containere om bord på skibet for at lette lasten. Han tilføjer, at det stærke tidevand og vinden komplicerer bestræbelserne på at frigøre skibet.

Flere eksperter har ifølge BBC vurderet, at det potentielt kan tage flere uger, før skibet er flydende igen. For eksempel hvis det bliver nødvendigt at tage alle containerne af skibet.

Den internationale forsikringsgigant Allianz estimerer, at blokaden kan koste den globale handel mellem 37 og 63 milliarder kroner om ugen.

Den menneskeskabte Suez-kanal forbinder Middelhavet og Det Røde Hav. Den er langt den hurtigste rute for søtransport mellem Asien og Europa.

/ritzau/Reuters