Skoler er oftere angrebsmål i konflikter

Massakren i Pakistan markerer en sørgelig tendens til, at skoler oftere bliver angrebsmål i konflikter, lyder det fra Red Barnet, som fordømmer tirsdagens angreb, der har kostet 140 børn livet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

PAKISTAN: Et angreb på fremtiden.

Sådan betegner Red Barnet tirsdagens angreb på en skole i Peshawar i det nordvestlige Pakistan, hvor terrorbevægelsen Taleban dræbte mindst 146 mennesker - 140 af dem børn.

»Dette er dybt tragisk for de berørte børn og familier, og samtidig er det et alvorligt angreb på børns ret til uddannelse, der kan få alvorlige konsekvenser for pakistanske børns udvikling og fremtid,« siger Julie Koch, leder af Red Barnets uddannelsesprogrammer, i en skriftlig kommentar.

Skoler skal være trygge steder for børn - ikke angrebsmål. Det kan langt de fleste mennesker nok blive enige om. Men ikke desto mindre ser Red Barnet en sørgelig tendens til, at skolebørn i stigende grad bliver ofre for angreb, fortæller Julie Koch.

»Angrebet tirsdag morgen er et angreb på fremtiden. Klasseværelser skal være trygge og sikre og ikke angrebsmål, hvor børn bliver udsat for uhyrlige forbrydelser,« siger hun.

Sidste år udgav Red Barnet en rapport, der viser, at antallet af angreb på skoler og skolebørn på globalt plan blev fordoblet fra 2012 til 2013.

Pakistan er et af de værste lande, når det kommer til skoleangreb. Således blev mindst 838 pakistanske skoler angrebet af bevæbnede grupper mellem 2009 og 2013.