Sex, løgn og hemmelige aflytninger

Retssagen mod Murdochs tidligere løjtnanter – Rebekah Brooks, Andy Coulson og seks andre – i aflytningsskandalen på News of the World har udviklet sig ligeså kulørt som den tidligere sladderavis.

Tidligere chefredaktør på News of the World Rebekah Brooks er centrum i en skandale, der har fået alvorlige konsekvenser for den ellers traditionsrige frie britiske presse. Sammen med syv andre, herunder ægtemanden Charlie Brooks (billedet), er hun anklaget i den store aflytningsskandale omkring avisen. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

LONDON: Det var en snasket afsløring om sex, utroskab og sårede følelser, som Rebekah Brooks og Andy Coulson ville have elsket at have banket til på forsiden af News of the World, da de stod i spidsen for den i dag skandaliserede og lukkede sladderavis.

Men skæbnens ironi var, at de nu selv var dens hovedpersoner.

Under den spektakulære retssag om ulovlige aflytninger og bestikkelse af embedsmænd mod de to tidligere chefredaktører og seks andre, der begyndte i The Old Bailey i London forrige mandag, var det nu dem selv, der blev afsløret i sidespring, mens de begge var gift.

Anklageren, Andrew Edis, har valgt at afsløre, at mediekongen Rupert Murdochs to tidligere chefredaktører har haft en affære i mindst seks år fra omkring 1998, ved i retten at fremlægge et kærlighedsbrev skrevet af Brooks i februar 2004, da Coulson forsøgte at afslutte deres affære.

»Faktum er, at du er min bedste ven, jeg fortæller dig alt, jeg betror dig alt, jeg søger dit råd, jeg elsker dig, bekymrer mig om dig, vi ler og græder sammen,« skrev Brooks. »Uden vores forhold i mit liv er jeg ikke sikker på, jeg kan klare det.«

Det står ikke klart, om Coulson nogensinde modtog brevet, der blev fundet på en af Brooks’ computere, der var gemt i et skab.Anklageren understregede, at han ikke afslørede brevet for at bryde ind i de to tidligere chefredaktørers privatliv eller for at dømme dem »moralsk«. »Men da Brooks og Coulson er tiltalt for en sammensværgelse, er det første spørgsmål, juryen må have svar på, hvor godt de kendte hinanden,« påpegede Andrew Edis. »Hvad Coulson vidste, vidste Brooks også. Hvad Brooks vidste, vidste Coulson også. Og det er pointen.«

Risikerer lange fængselsstraffe

Her to uger efter at retssagen mod Murdochs tidligere løjtnanter begyndte, har sagen udviklet sig til at blive lige så kulørt, som News of the World var, indtil den skandaliseret af aflytninger af hundredvis af kendisser, politikere og ofre for kriminalitet blev lukket i juli 2011.

Men man skal ikke tage fejl. Retssagen er også dyb alvor. De otte tiltalte risikerer lange fængselsstraffe, og sagen har allerede fået alvorlige konsekvenser for den ellers traditionsrige frie britiske presse, der bliver omfattet af skrappere krav til etik og adfærd i fremtiden.

Brooks og Coulson har begge afvist at være ansvarlige for en sammensværgelse om at aflytte beskeder, som folk har efterladt på mobiltelefoner.

Anklagemyndigheden mener derimod, at de var de øverst ansvarlige for et system, hvor News of the World havde gjort hacking og aflytning af folks mobilbeskeder til et helt almindeligt journalistisk arbejdsredskab.

Avisen havde hyret privatdetektiven Glenn Mulcaire til at stå for aflytningerne. Mulcaire har allerede erklæret sig skyldig i tiltaler om aflytning. I retten er det kommet frem, at han fik en skriftlig kontrakt i 2001 og frem til 2007 modtog betaling 221 gange – samlet knap fire mio. kr. – for at hacke og aflytte folk, så avisen kunne skaffe sig informationer og gossip til artikler.

Tre tidligere News of the World-journalister har – selv om de end ikke er tiltalt i sagen – også indrømmet, at der på avisen var en sammensværgelse om hacking og aflytning af kilder.

Tiltalen mod Brooks for de ulovlige aflytninger omhandler perioden, mens hun var ansvarshavende chefredaktør for News of the World fra 2000 til 2003. Men hun er også anklaget for at have godkendt penge under bordet til embedsmænd fra 2003, hvor hun skiftede til posten som ansvarshavende chefredaktør for en anden af Murdochs britiske sladderaviser, The Sun. Angiveligt godkendte hun betalinger for omkring 350.000 kr. til en sikkerhedsgodkendt embedsmand i forsvarsministeriet for at få informationer til historier.

Typisk var det dog højtstående mellemledere på redaktionen, der havde den direkte kontakt til privatdetektiven Gleen Mulcaire. Eksempelvis, har anklageren fremført, bestilte den tiltalte redaktionschef Ian Edmonson detektiven til at udføre et »stort antal telefonhackinger« herunder også af journalister på den konkurrerende tabloidavis The Mail on Sunday.

»Men det er op til jer at tage stilling til, om alt dette kunne ske uden chefredaktørens vidende,« sagde anklageren til juryen, der består af tre kvinder og ni mænd.

Coulson har et forklaringsproblem

Hidtil er de stærkeste, konkrete beviser fremlagt mod Andy Coulson, der var stedfortrædende chefredaktør under Rebekah Brooks frem til 2003, hvor han overtog hendes toppost på avisen, da hun skiftede til The Sun.

I retten har anklagemyndigheden fremlagt en mail fra Coulson, hvor han direkte beordrer redaktionschefen Ian Edmonson til at lave research på TV-kendissen Calum Best – søn af Englands fodboldikon George Best – med ordene »do his phone«.

Men også i en sag om hacking og aflytning af prins Williams og prins Harrys privatsekretær har Andy Coulson, der efter sin tid på News of the World har været spindoktor for premierminister David Cameron, fået et forklaringsproblem.En besked, som prins Harry i 2005 efterlod på en mobiltelefon tilhørende hans privatsekretær, den tidligere elitesoldat Jamie Lowther-Pinkerton, hvor prinsen beder om input til at skrive et essay om belejringen af den iranske ambassade i London i 1980, blev hacket. »Tænkte om du har nogle informationer overhovedet om belejringen af den iranske ambassade, fordi jeg har brug for meget hurtigt at skrive et essay om det... Har det meste af stoffet hjemme, men hvis du har noget ekstra,« sagde prins Harry, der på det tidspunkt var på officersskole.

Optagelsen, der er blevet fremlagt i retten, blev som vanligt opsnappet af privatdetektiven Glenn Mulcaire. Men retten har fået at vide, at der opstod diskussioner mellem den kongelige reporter Clive Goodman og hans chef, Coulson, om hvordan avisen skulle køre artiklen uden at røbe kilden.

Allerede i 2007 fik Goodman og Mulcaire fængselsdomme for telefonaflytninger, men dengang formåede Rupert Murdoch & Co. at overbevise politiet om, at der var tale om en »uregerlig« journalist, der havde handlet på egen hånd.

Dowler-sagen fik det hele til at eksplodere

Rebekah Brooks, Andy Coulsen og de andre Murdoch-redaktører kom først for alvor i problemer i sommeren 2011, da avisen The Guardian afslørede, at News of the World sågar havde hacket og aflyttet den myrdede 13-årige skolepige Milly Dowlers mobil, efter hun forsvandt i 2002.

Under retssagen er det kommet frem, at News of the World allerede i april 2002 fortalte politiet, at avisen havde aflyttet hendes telefon i et forsøg på at få oplysninger ud af politiet – men avisen sagde blot, at den havde fået fat i Dowlers nummer og pinkode fra nogle »skolevenner«.

Det var Dowler-sagen, der i 2011 for alvor fik aflytningsskandalen til at eksplodere, og ud over lukningen af News of the World førte det til, at Murdochs britiske moderselskab, News International, reelt blev tvunget til at samarbejde med politiet og udleverede flere afslørende mails. Men langt fra alt blev udleveret. Rebekah Brooks er – sammen med sin mand, Charlie Brooks – i dag også tiltalt for at skjule og fjerne beviser.

For da politiet for godt to år siden begyndte at kredse sig ind på Brooks, der nu var røget helt til tops i Murdochs britiske imperium som administrerende direktør for News International, begyndte hun øjensynligt at gå i panik.

Slettede mails og gemte computer

Under retssagen er det kommet frem, at News International besluttede sig for en ny politik for at slette mails. Oprindeligt var det kun meningen, at mails fra før en bestemt dato i 2007 skulle slettes, men Brooks foreslog pludselig i stedet, at alle mails op til og med januar 2010 skulle slettes. Derudover beordrede Brooks 8. juli 2011 – da aflytningsskandalen netop var eksploderet – sin privatsekretær til at fjerne syv bokse med notesbøger, der var dateret 1995 til 2007.

En uge senere, den 15. juli, trak hun sig fra sin toppost i News International efter forventninger om, at hun ville blive arresteret.

To dage senere, lørdag den 17. juli, søsatte medieselskabets direktør for sikkerhed, Mark Hanna, ifølge anklageren en sikkerhedsoperation kaldet »Blackhawk«. Rebekah og Charlie Brooks og Mark Hanna forsøgte derefter at skjule materiale for politiet, der ransagede Brooks’ hjem i Oxfordshire og London. Sikkerhedsfolk hentede bl.a. en computer i parrets hjem i Oxfordshire og gemte sagerne i en affaldspose tæt på nogle affaldsspande nær parrets lejlighed i Chelsea i London. Derefter, forlød det i retten, sendte et medlem af sikkerhedsteamet en besked til Mark Hanna: »Broadsword kalder Danny Boy. Pizza er leveret, og kyllingen er i gryden«, lød det.

Men en tilfældig rengøringsdame fandt sækken og indleverede den til politiet, så da Charlie Brooks dukkede op sammen med en chauffør næste dag for at finde sækken, var den væk.

»Hele denne øvelse var ret kompliceret og risikabel og tilbøjelig til at gå galt, hvilket den gjorde,« sagde anklageren i retten.

Retssagen ventes at tage seks måneder.