Den måske mest attraktive reklametid i verden ligger under Super Bowl, når over 100 millioner seere følger NFL-sæsonfinalen mellem de to bedste hold i amerikansk fodbold.
I nat måtte de store firmaer ifølge Reuters bløde knap 20 millioner kroner for 30 sekunders reklame, mens New York Giants ordnede New England Patriots i en tæt og dramatisk finale der sluttede 21-17 til Giants. TV-selskabet NBC, der havde senderettighederne i år, fandt i alt plads til 70 reklamer i Super Bowl-fladen i nat.
Reklamerne er blevet en kæmpebegivenhed i sig selv, hvor firmaer og bureauer kæmper om, hvem der leverer de mest originale reklamer. De bedste lever videre på nettet, hvor de efterfølgende bliver set og delt millioner af gange og dermed kan vise sig at være en god investering trods de høje engangsomkostninger.
Amerikanske medier fulgte i nat "reklamebowl" ganske tæt. Blandt andet havde businessavisen Wall Street Journal sat hele syv kommentatorer til at blogge om tv-reklamerne efterhånden som de blev afviklet på skærmen. Vi har samlet nogle af de reklamer, der har fået mest opmærksomhed i nat.