»Sæbeopera« bag flykapring: »Han er ikke nogen terrorist. Han er en idiot«

For anden gang på fem måneder rammes egyptisk flytrafik af alvorligt sikkerhedsbrud. Tirsdagens flykapring vil ramme resterne af Egyptens turistindustri hårdt.

En mand, der angiveligt er flykapreren, forlader her EgyptAir Airbus A-320 i Cyperns Lanarca-lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: GEORGE MICHAEL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Han er ikke nogen terrorist. Han er en idiot«

Sådan sagde de egyptiske flymyndigheder allerede inden situationen i Larnaca på Cypern var under kontrol.

Bemærkningen var en påmindelse om, at både den egyptiske flykaprer Seif Eddine Mostafa og Egyptens flysikkerhed lever i fortiden. For hvordan er det muligt at slippe gennem sikkerhedstjek, kapre et fly, og holde hele Mellemøstens og dele af Europas sikkerhedstjenester beskæftiget det meste af en dag, hvis man er en »idiot?«

Tirsdagens dramatiske flykapring af et Egypt Air passagerfly er et levn fra fortiden, hvor sløset flysikkerhed kombineret med en enkelt desperat person, skaber et internationalt drama. Det er også et eksempel på, at man i nogle tilfælde ikke stoler på alle de sikkerhedsforanstaltninger i lufthavne, der er blevet sat i værk siden 11. september. I gårsdagens tilfælde turde piloten for eksempel ikke afvise muligheden for, at kapreren havde smuglet et bombebælte ombord, selvom det burde være umuligt.

Kapringen af flyet mellem Alexandria og Cairo var ikke terrorrelateret, den var snarere en egyptisk sæbeopera, hvor en desperat mand forsøger at få asyl og drager sin cypriotiske ekskone ind i gidselforhandlingerne. Men episoden vidner også om store huller i Egyptens flysikkerhed.

Siden 224 passagerer og flyersonale mistede livet i bombningen af MetroJet flyet over Sinai, har de egyptiske myndigheder gjort meget for at overbevise resten af verden om, at egyptisk flysikkerhed er på højde med verdens førende lande. For Egypten har det, lige siden bombningen af MetroJet flyet handlet om, at redde turistindustrien i landet.

Men kapringen af et passagerfly burde ikke kunne ske på et fly, der ejes af en nation som gør alt for at få sin turistindustri på benene igen.

Langt de fleste passagerfly i Mellemøsten har sine egne sikkerhedsvagter ombord når de flyver. Fra israelske El-Al til jordanske Royal Jordanian og egyptiske Egypt Air. En eller flere sikkerhedsvagter ombord på Egypt Air flyet mellem Alexandria og Cairo burde have neutraliseret kapreren, i det øjeblik han truede med at bombe flyet med et bombebælte.

Det andet sikkerhedssvigt er det såkaldte nødsignal for flykapring, som piloten ikke udsendte i forbindelse med kapringen. Signalet er 7500 og bruges internationalt for at give de lokale myndigheder i nærliggede lufthavne tid til at forberede sig på det kaprede flys ankomst. Det vides ikke, hvorfor piloten undlod at udstede dette signal, da han vendte flyets snude væk fra Cairo og styrede mod den cypriotiske lufthavn i Larnaca.

Her flygter gidsel fra cockpit på det kaprede fly:

 

Flykapringens store taber er den egyptiske turistindustri. Siden oktober 2015 er det i forvejen lave antal turister, faldet med 40 procent. En udvikling, der er et direkte resultat af turisters frygt for at blive ramt af terror, og en udvikling, der betyder, at Egypten taber milliarder af kroner på svigtende indtægter, hver måned.

For turistindustrien spiller det ikke nogen stor rolle, at flykapreren ikke var en terrorist med forbindelse til en terrorgruppe. Alene det faktum, at et egyptisk fly blev kapret, og vesterlændinge blev holdt gidsler i næsen syv timer, vil få folk til at afbestille rejser til Egypten. Ikke mindst fordi gårsdagens »sæbeopera« viser, at flypersonalet på Egyptens nationale luftfartsselskab, ikke stoler nok på lufthavnssikkerheden til at konkludere, at der ikke kunne have været et bombebælte ombord på et passagerfly.