Så sikkert er det at tage en Uber i USA: Mere end 3.000 seksuelle krænkelser på et år

99,9 procent af alle Uber-ture er sikre i USA. Men antallet af registrerede seksuelle krænkelser og voldtægter, som finder sted i taxatjenestens biler, er stadig »chokerende og svært at fordøje«, mener juridisk chef.

I 2018 blev 3.045 seksuelle krænkelser anmeldt efter Uber-ture i USA. 235 af dem var voldtægter, mens tusindvis af dem involverede befamling og uvelkomne kys. Fold sammen
Læs mere
Foto: Robyn Beck/AFP/Ritzau Scanpix

3.045 seksuelle krænkelser. 235 voldtægter. Og ni mord.

Sådan lyder et udpluk af nogle af de værste hændelser, som Uber har registreret i deres amerikanske biler i 2018. I snit svarer det til, at der i USA finder en voldtægt sted lidt mere end hver anden dag i Ubers biler.

Tallene har Uber selv udgivet med den store – og længe ventede – sikkerhedsrapport, som taxatjenesten udgav torsdag. Den har blandt andre The Washington Post beskrevet.

Om det er mange eller få hændelser, er svært at svare på. Uber har i samme periode kørt 1,3 milliarder ture i USA, og det svarer dermed til, at der er blevet registreret en anmeldelse på 0,0002 procent af turene, skriver The New York Times.

Til sammenligning blev der i New York alene registreret 533 anmeldelser om voldtægter og seksualforbrydelser i byens taxaer i 2018 ifølge New Yorks politi.

Muligvis stort skyggetal

Ubers juridiske chef, Tony West, mener dog, at antallet af krænkelser i Ubers biler er alt for højt. I Ubers sikkerhedsrapport understreges det også, at der kan være tale om et stort skyggetal, fordi mange ofre for seksuelle krænkelser typisk slet ikke anmelder det.

»Det er chokerende tal, og de er svære at fordøje,« siger han til The New York Times:

»Det siger noget om, hvordan Uber afspejler det samfund, som det er en del af.«

På Twitter har den administrerende direktør i Uber, Dara Khosrowshahi, også udtalt sig. Han mener, at mange formentlig vil blive »overrasket over, hvor sjældne disse hændelser er«, mens andre »forståeligt nok vil mene, at de stadig er for hyppige«.

»De vil alle have ret,« skriver han.

Selv om kritikere længe har krævet mere gennemsigtighed fra Uber, er det første gang, Uber udgiver en sikkerhedsrapport, siden taxatjenesten blev lanceret i USA.

En tilbagevendende kritik af tjenesten har været, at det er for nemt at blive chauffør for Uber sammenlignet med den øvrige taxaindustri. Da Uber begyndte, skulle chaufførerne ikke igennem de samme sikkerhedsprocedurer eller skaffe sig de samme licenser, som almindelige taxachauffører skulle.

Men i de senere år har Uber lanceret nye sikkerhedsprocedurer. De tjekker for eksempel regelmæssigt deres chaufførers straffeattest og kørselshistorik. Siden 2018 er 40.000 chauffører blevet fyret på den baggrund.

Også for passagererne er det blevet nemmere at anmelde det, hvis chaufførerne ikke opfører sig ordentligt.

Det er samtidig blevet obligatorisk for chauffører, at de fra tid til anden uploader selfies for at verificere deres identitet, inden de henter nye passagerer. Og kører en chauffør på afveje, er det også muligt for passageren lynhurtigt at anmelde det til myndighederne ved at trykke på en knap inde i appen.