Russiske influencere raser over ikonisk modehus: »Det er russofobi«

Chanel afviser at sælge selskabets luksusvarer til kunder, der vil tage dem med til Rusland. Det har fået russiske influencere til at ødelægge Chanel-mærkevarer i protest. Ikke alle russere er dog enige i, at vreden er berettiget.

Den nu afdøde designer Karl Lagerfeld under et Chanel-modeshow. Det ikoniske modehus er kommet i modvind blandt russiske influencere. Francois Guillot/AFP/Ritzau Scanpix

Hun finder en saks frem og begynder at klippe den skinnende Chanel-taske midt over.

»Bye, Bye,« siger den russiske influencer Victoria Bonya vredt og kigger ind i kameraet, mens hun vifter med saksen.

Så smider hun resterne af designertasken fra sig og sender protesten ud til sine 9,3 millioner følgere på Instagram.

Luksusboykot

Den franske luksusgigant Chanel sælger ikke længere tasker, modetøj med mere til kunder, der har til hensigt at bringe luksusvarerne med til Rusland. Det oplyste det ikoniske modehus tidligere på ugen.

Beslutningen har gjort russiske influencere rasende.

»Hvis Chanel-modehuset ikke respekterer sine kunder, hvorfor skal vi så respektere Chanel?« spørger Victoria Bonya i videoen.

Victoria Bonya er ikke den eneste, der er harm over behandlingen. Andre russere fortæller, at de er blevet afvist i Chanel-butikker verden over.

Influencer Anna Kalashnikova skriver på Instagram, at hun blev stoppet i et køb af Chanel-varer i Dubai:

»For første gang i mit liv oplevede jeg diskrimination i en Chanel-butik. De nægtede at sælge mig en taske og smykker, fordi jeg er fra Rusland.«

»Russofobi«

Anna Kalashnikova kalder Chanels behandling »russofobi«, og hun fortæller, at hun blev genkendt af Chanel-manageren, idet hun ofte er i Dubai som vært for modeugen.

Ifølge Anna Kalashnikova blev hun afvist med ordene »Vi ved, at du er en berømthed i Rusland. Vi ved, at du vil rejse dertil, og derfor kan vi ikke sælge dig vores mærkevarer.«

Den russiske tv-vært og skuespiller Marina Ermoshkina har meldt sig i koret af utilfredse russere.

På sin Instagram-profil har hun delt en video, hvor hun bruger en havesaks til at klippe en mørkegrå Chanel-taske i stykker.

»Ikke en eneste taske, ikke en eneste ting er min kærlighed til mit fædreland værd,« forklarede hun i sin Instagram-billedtekst:

»Jeg er imod russofobi, og jeg er imod et mærke, der støtter Russofobi«

Modehuset oplyser i en officiel erklæring, at det »overholder alle love, der gælder for vores forretninger og medarbejdere på verdensplan, inklusive love om handelssanktioner«.

Luksusbrandet oplyser til BBC, at sanktioner, pålagt af EU, også forbyder salg af luksusvarer til personer, der har til hensigt at bruge dem i Rusland.

Altimens de russiske influencere raser over Chanels beslutning, er det ikke alle, der finder vreden berettiget. Flere brugere på Instagram mener således, at influencerne burde gå op i andet:

»Du taler om »problemer« med at købe en taske? Hvad med massakren i Bucha, i Irpin, i Mariupol? Hvorfor er du ikke chokeret og bekymret over massakren på ​​civile og børn? Hvorfor taler du ikke om den brutale krig?« skriver en Instagram-bruger i en kommentar til Victoria Bonyas protestvideo.

Luksusgiganten LVMH, der ejer adskillige eksklusive brands som Dior, Givenchy og Bulgari, har lukket for salg i Rusland. Det samme har modehuset Hermes, der er kendt for den ikoniske Birkin-taske.