Russere laver fupudgave af britisk avis

En statsejet russisk tv-station har manipuleret med forsiden af avisen The Times for at sætte en kritiker af Rusland regering i dårligt lys.

Mandag havde den britiske avis The Times sat en historie om mangel på dommere på forsiden. Men da seerne af programmet "Vesti" på Ruslands statsejede tv-kanal "Rossia" blev præsenteret for avisen, var der en historie om den regeringskritiske russiske milliardær Boris Beresovskij på forsiden.

"Beresovskij driver os rundt i manegen - og det er pinligt," stod der på Vestis hjemmelavede udgave.

Beresovskij lever i eksil i Storbritannien, og russerne vil meget gerne have ham udleveret, så de kan retsforfølge ham for at drive anti-russisk virksomhed. Tv-programmet ville give indtryk af, at briterne i stor stil var trætte af Beresovskij og havde derfor puttet historien på forsiden som dagens store nyhed. I mandagens rigtige udgave af The Times stod artiklen om Beresovskij i avisens sektion med læserbreve og kommentarer.

/ritzau/