ROJ TV kræver adgang til sine bankkonti

Det kurdiske ROJ TV vil i Københavns Byret i dag kræve adgang til sine beslaglagte bankkonti, ellers frygter stationen for sin fortsatte eksistens. Sagen åbnes med en opsigtsvækkende anklage om spionage.

PKKs fungerende leder, Murat Karayilan, og den tidligere direktør for ROJ TV, Manouchehr Zonoozi, kender hinanden. Zonoozi har givet dansk politi belastende dokumentation for ROJ TVs forbindelser til PKK, og Karayilan beskylder nu Zonoozi for at arbejde for Iran. Stemningen var mere hjertelig, da de to mænd i al hemmelighed mødtes i en PKK-lejr i Nordirak i 2006, hvor dette foto stammer fra. Ifølge Zonoozi drøftede de PKKs tilskud til ROJ TV. Foto: Privat Fold sammen
Læs mere

I seks uger har det kurdiske ROJ TV med hovedkontor midt i København ikke kunnet hæve penge på sine fire bankkonti i Danske Bank. De har været spærret siden 30. september, da TV-stationen blev tiltalt for overtrædelse af terrorparagraffen og fik ransaget sine kontorer og indefrosset sine værdier. Nu er ROJ TV ved at løbe tør for reserver til driften, fortæller stationens forsvarer, Bjørn Elmquist. Han vil derfor på sagens første retsmøde i Københavns Byret i dag kræve beslaglæggelsen ophævet.
»Det er helt utilstedeligt, at vi har måttet vente i seks uger på at få behandlet dette spørgsmål, som er af afgørende betydning for ROJ TV,« siger han.

ROJ TV er tiltalt for at fremme terrorgruppen PKKs interesser gennem propaganda på TV-skærmen. ROJ TV sendes ud til millioner af kurdiske seere verden over hver dag. Tiltalen er rejst efter mere end fem års efterforskning af dansk politi og efter en stribe afslørende artikler i Berlingske Tidende, som har fremlagt dokumentation for forbindelser på topniveau mellem ROJ TV og PKK. ROJ TV benægter ellers enhver form for forbindelse til PKK.

Spioncentral

Den tidligere direktør for ROJ TV, Manouchehr Zonoozi, er stået frem her i avisen med oplysninger om forbindelsen til PKK, og som Berlingske Tidende i dag kan fortælle, retter ROJ TV og PKK inden dagens retsmøde et synkront angreb på hans person.

ROJ TVs nuværende direktør, Imdat Yilmaz, har til webtidsskriftet Modkraft sagt, at Zonoozi »måske har samarbejdet med en eller flere efterretningstjenester«. PKKs fungerende leder, Murat Karayilan, som holder til i militante træningslejre i det nordlige Irak, fordi PKK er forbudt i Tyrkiet, siger til det kurdiske nyhedsbureau Firat, at den iransk fødte Zonoozi under trusler mod sin familie er blevet tvunget til at spionere for Iran.

Zonoozi lever i dag et hemmeligt sted under dansk politibeskyttelse efter trusler mod hans sikkerhed. Han afviser anklagerne fra ROJ TV og PKK.

Professor i europæisk historie ved CBS Handelshøjskolen i København Uffe Østergaard vurderer, at oplysningerne om Irans interesse meget vel kan være rigtig, eftersom Iran har sit eget hyr med kurdiske oprørere fra det såkaldte PJAK - en søsterorganisation til det tyrkiske PKK.

»Men det er umuligt at vurdere troværdigheden i beskyldningen mod den tidligere ROJ-direktør. Vi har at gøre med et konspiratorisk område af verden, hvor alt kan være rigtigt, og alt kan være forkert. Men oplysningerne bekræfter min formodning om, at København akkurat som under Den Kolde Krig igen kan være blevet en spioncentral, og retssagen mod ROJ TV vil uden tvivl blive fulgt af mange med vidt forskellige politiske interesser. Det tror jeg, at fredelige Danmark må til at indse,« siger Uffe Østergaard.

Bestyrelsesformand for ROJ TV Henrik C. Winkel har ikke svaret på Berlingske Tidendes henvendelse om en kommentar.