Reuters tog fejl af ubådsbilleder

Nyhedsbureau var skyld i, at Rusland blev mistænkt for at fuske med ubådsbilleder fra Nordpolen.

En russisk miniubåd er i gang med at lede efter Titanic på bunden af Atlanterhavet. Foto: Reuters Fold sammen
Læs mere

Telegrambureauet Reuters lavede en ordentlig bommert, da det fejlagtigt fik koblet undervandsbilleder fra Hollywood-filmen "Titanic" sammen med billeder af en russisk ubåd, der placerede et flag på Nordpolens bund.

Fejlen opstod, fordi den russiske fjernsynskanal RTV nogle timer før den russiske ubåds-ekspedition nåede Nordpolen, lavede et nyhedsindslag, hvor det åbenlyst brugte billeder fra filmen Titanic.

Men det overså Reuters, som troede at billederne var fra den russiske ubåds-ekspedition på Nordpolens bund.

Billederne fra ekspeditionen, både de ægte og uægte, dukkede herefter op i alverdens medier, herunder i den finske avis Ilta-Sanomat, som har 13-årige Walterri Seretin som læser. Den unge filmnørd genkendte straks de "falske" billeder fra Titanic-filmen og gjorde avisen opmærksom herpå.

Straks efter buldrede medielavinen afsted, og konspirationsteorierne begyndte at pible frem i forskellige nyhedsmedier, som spekulerede i, om russerne overhovedet havde været på bunden af Nordpolen.

Men det havde de altså.

Måske skyldes fejltagelsen, at de to ubåde, som har filmet Titanic, også var med på ekspeditionen til Nordpolen.

Reuters, der både fungerer som nyheds- og billedbureau for medier i hele verden, har beklaget episoden og rettet billedteksten på Titanic-billederne i arkivet.