Putins tv-boss byder Schmeichel velkommen på skærmen

Det danske fodboldikon er ikke den første kendis, der har ladet sig friste af en russisk tv-kontrakt. Andre har sagt op i protest mod løgn og manipulation.

Peter Schmeichel får sit eget program på den russiske stats-kanal RT. Foto: RT promo Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Peter Schmeichel er en stor fisk i sportshavet, og chefen for den russisk statskanal RT lægger ikke skjul på sin tilfredshed med den seneste fangst.

Den tidligere landsholdskeeper bliver nemlig fremover vært på en serie VM-udsendelser på den statslige kanal. Debuten kommer allerede i eftermiddag, når Schmeichel kommenterer VM-lodtrækningen under en ceremoni bag Kremls mure i Moskva.

»Den legendariske Peter Schmeichel dækker lodtrækningen hos os i en særudsendelse,« skriver RT-bossen Margarita Simonjan på Twitter.

Nyheden blev først annonceret i en reklamevideo, som Schmeichel selv afslutter med salutten »Here I come, Russia!« Han beskriver selv sit kommende VM-show som en blanding af »glæde, lidelse, komedie, drama, politik og virkelige historier«.

Netop markante politiske budskaber er kendetegnende for den Kreml-tro kanal, hvor Schmeichel nu skal slå sine folder.

Med den russiske præsident Vladimir Putins ord er kanalen sat i verden for at »bryde det angelsaksiske monopol på informationstrømme« og samtidig præsentere den russiske regerings syn på verden. Oppositionen hjemme i Rusland betegner den som en nutidig version af den sovjetiske partiavis Pravda.

I udlandet er kanalen især blevet kendt for sin dækning af den militære konflikt i nabolandet Ukraine og valgkampe i USA og Frankrig.

Sagde op i protest

Nyhedsrapporter på de russiske statskanaler har rutinemæssigt beskrevet Ukraine som regeret af »fascistiske« politikere, der selv er skyld i, at Rusland i 2014 annekterede en del af nabolandet.

Opdigtede historier om militærkonflikten, herunder at ukrainske soldater skulle have korsfæstet spædbørn foran deres mødre, har tidligere fået flere af RTs værter til at sige op i protest.

 

»Jeg vil ikke være en del af et netværk finansieret af den russiske regering, der hvidvasker Putins handlinger,« sagde den amerikanske nyhedsvært Liz Wahl dengang på direkte tv.

Hun blev fulgt af kanalens daværende London-korrespondent Sara Firth. Hun fortalte om et konstant pres for at omtale de vestlige lande som undergangstruede og Ukraine som den evigt skyldige part i den militære konflikt med Rusland.

»Hver dag bliver vi bedt om - hvis ikke helt at ignorere - så skjule sandheden,« sagde hun.

Tidligere i år beskyldte amerikanske efterretningstjenester RT for at spille en central rolle i russiske forsøg på at påvirke udfaldet af det amerikanske præsidentvalg.

En lignende diagnose kom fra den franske præsident Emmanuel Macron efter ulovligt hackede emails fra hans parti dukkede op på den russiske kanal og søstersitet Sputnik under den franske valgkamp.

Legitimere propaganda

»Jeg har altid haft et godt forhold til udenlandske journalister, men de skal være journalister. Russia Today og Sputnik er påvirkningsagenter og propaganda,« sagde Macron ved et pressemøde med Putin tidligere på året.

Sagerne har dog ikke forhindret den velhavende tv-kanal i at kapre en række vestlige kendisser og politikere til at optræde på skærmen. I Storbritannien har RT betalt ti britiske parlamentsmedlemmer op til 10.000 kroner i timen for at optræde på kanalen, fremgår det af indberetninger til parlamentet.

Tidligere i år fik også den tidligere skotske førsteminister, Alex Salmond, sit eget show på kanalen. Det samme har den amerikanske tv-kendis Larry King og den britiske eks-fodboldspiller Stan Collymore, der ligesom Schmeichel beværter et fodboldprogram.

Fodbold er fodbold, men når fodboldudsendelsen efterfølges af aktualitetsprogrammer, der hvidvasker den syriske leder Bashar al-Assad og overhælder Ruslands små nabolande med en skidtspand, så bliver de spillere i en helt anden kamp, skriver kommentoren Paul Niland i den ukrainske avis Kyiv Post.

»Vestlige journalister, politikere og kendisser, der går på kanaler som RT, hævder, at de ikke er propagandister, men de bliver brugt til at legitimere end væsentligt kilde til propaganda,« skriver han.

Kanalens chef, den Kreml-udpegede Margarita Simonjan, lægger heller ikke skjul på, at hun ser kanalen som et våben i en global »informationskrig«.

»Vi er ikke sat i verden for at tjene penge. Vi er sat i verden for at oplyse om Rusland og Ruslands syn på verden,« sagde hun i et tidligere interview med Berlingske.

Simon Kruse er Berlingskes korrespondent i Rusland