Punken rykker ind i det gode selskab

1600-talshuse i Londons Denmark Street med graffiti fra Sex Pistols bliver fredet, mens punkopfinderens søn vil brænde for 50 millioner kroner minder om oprørsmusikken af i protest mod et 40-års jubilæum fejret uden en gnist af anarki.

Et billede fra dengang Sex Pistols var en torn i øjet på »det pæne England«. Nu omfavnes rebellerne af det samme pæne England. Arkivfoto: Julien Temple/Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

LONDON: Det er 40 år siden, at punken begyndte at ryste verden i sin grundvold. Nu er det snarere det pæne og kommercielle London, der er ved at kvæle de sidste rester af det vrængende, musikalske oprør i et omklamrende favntag.

Det mener Joe Corré i hvert fald. Han er søn af punkens »forældre«, Malcolm Mc­Laren og Vivienne Westwood. Faren »opfandt« Sex Pistols og udvalgte folk til bandet, der havde så tilpas med udstråling af at tilhøre samfundets udskud til troværdigt at kunne synge om, at »dronningen ikke er et menneske« og om det »fascistiske regime«, som Johnny Rotten, Sid Vicious og de øvrige medlemmer af det ultimative punkband fra scenen skreg snarere end sang, at de hadede at leve under.

Moren, Vivienne Westwood, ændrede imens folks syn på tøjstil for altid fra sin lille lejlighed i Clapham-kvarteret syd for Themsen.

Corrés vrede kan kun være blevet forstærket af den seneste hædersbevisning til de erklærede samfundsomstyrtere.

De britiske fredningsmyndigheder har netop anbefalet næsthøjeste fredningsgrad »Grade II« for to 1600-tals byhuse i Denmark Street i det centrale London. Britiske medier fra The Daily Telegraph og Financial Times til The Guardian har med fryd kastet sig over fredningen. De har ikke hæftet sig synderligt ved det bevaringsværdige potentiale i århundredgammel arkitektur, men derimod fremhævet, at Sex Pistols holdt til i nummer 6 Denmark Street nogle år fra 1975, og at fredningen vil omfatte gruppens graffiti og hånende satiretegninger på væggene. Blandt andet kan man se, at Johnny Rotten alias John Lydon i et opløftet øjeblik har skrevet: »DEPRESSED MISERABLE TIRED ILL SICK BOOED & BORED«.

Posy Metz, der har stået for fredningsanbefalingen, siger til The Guardian, at det er en helt naturlig konsekvens af punkens store påvirkning af samfundet.

»Formålet med fredninger er at sætte fokus på ting, der har historisk og kulturel betydning,« siger hun til avisen.

»Alternativet er, at vi siger: Lad os glemme alt om punken, fordi de ikke ønsker at blive husket som en del af vores historie.«

Fredningen kommer oven i planlægningen af en storstilet jubilæumsfejring for 40-året under ét kaldet »Punk London« med udstilling på Museum of London, galleri­fremvisninger, film, modeopvisninger og andet, der kan trække turister og andet publikum til fra den pæne – og købedygtige – offentlighed.

»Tag dine ting med og genoplev dine punkminder,« lokker museet for at få bidrag til udstillingen »Punk Show And Tell«.

Alternativt kan man holde kæft og lade punken i fred, lyder opfordringen fra Corré. Han har erklæret, at han vil brænde minder fra punktiden til en anslået værdi af 50 millioner kroner af i november – på 40-årsdagen for den skelsættende single »Anarchy in the UK« – i protest mod fejringen af jubilæet.

Hvor slemt fredningen er, kan man ifølge Corré se af, at den konservative, Eton-uddannede London-borgmester, Boris Johnson, har givet sin velsignelse. Og at det måske endda sker med et anerkendende nik fra dronning Elizabeth II.

Corré vil lade afbrændingen finde sted i Camden-bydelen i det nordlige London, hvor nitter, sikkerhedsnåle, hullede nylonstrømper, tunge støvler, provokerende T-shirts og skotskternede nederdele i øvrigt må have skabt millionfortjenester på det store Camden-marked.

En del af kulturel identitet

En af de mindre kendte overlevende fra Sex Pistols, Glen Matlock, skal derimod have sagt, at fejringen er en fantastisk idé, og den konservative avis Daily Telegraph har skrevet, at fredningen »giver rigtig god mening« – selv når den bliver besluttet under en konservativ regering – og henviser til andre oprørere i historien, der, efter at have løbet farligheden af sig, er blevet støbt ind i Storbritanniens kulturelle identitet.

Fredningen kan også sikre en rest af den musikalske identitet i Denmark Street også kendt som »Tin Pan Alley«, der i 1960erne og 70erne var centrum for den britiske rock- og poprevolution, men som nu er ved at blive omdannet til ukendelighed under et kæmpe­mæssigt byggeprojekt.

Punken er måske død, men man ser den overalt, og på mange måder har den sejret sig ihjel. Også i Denmark Street.