Prisen for at køre bil i London: Op til 200 kroner - om dagen

Londons borgmester vil fra 2019 indføre en ekstra forureningsafgift, som især vil ramme diesel-køretøjer.

Londons borgmester har besluttet at sætte ekstra ind mod byens alvorlige luftforurening ved at stramme betalingsringen for trafikken i centrum amrkant. Foto: Andy Rain/EPA  Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDY RAIN

Tusinder af bilister i London skal i fremtiden betale omkring 200 kroner om dagen i forureningsafgift. Det bliver resultatet af offentliggjorte planer for at stramme »betalingsringen« for den britiske hovedstad markant fra april 2019.

Den nye afgift er især rettet mod de mange dieselkøretøjer i Storbritannien og vil gælde dieselbiler produceret før 2015 og benzinbiler fra før 2006. I forvejen bliver bilister i det centrale London afkrævet en afgift på omkring 100 kroner ved kørsel i dagtimerne på hverdage. Den nye afgift bliver lagt oven i, så det samlede beløb i dagens pundkurs bliver 208 kroner, og kommer til at gælde 24 timer alle ugens dage. Busser, lastbiler og andre større køretøjer vil blive pålagt en ekstra, daglig afgift på op imod 900 kroner.

De nye afgiftsregler er besluttet af Londons borgmester, Sadiq Khan, og bliver i Storbritannien præsenteret som den mest ambitiøse plan mod bilforurening hidtil set i verdens storbyer. Andre byer har fremlagt planer om helt at forbyde dieselbiler, men det betegnede Khan som svært at håndhæve og ulogisk, fordi helt nye dieselmotorer kan være mindre forurenende end benzin.

»Luften i London er dødbringende, og jeg vil ikke bare se til uden at gøre noget,« sagde Khan ifølge The Times.

På lederplads opfordrer den konservative avis The Times den britiske regering til at følge Labour-borgmesterens eksempel og forsøge at formindske bilforureningen i hele landet samtidig med at gøre væsentlig mere for fremme udbredelsen af mindre forurenende el-biler.

Læger har i britisk presse advaret om, at luftforunening forårsager tusinder af døddsfald hvert år i Storbritannien og gør endnu flere syge. Bilist-organisationer og politikere har sagt, at kun en del af forureningen skyldes bilernes brændstof, men især i London er problemet stort, og lægeorganisationer har krævet et indgreb imod en »sundhedskrise« begrundet i dieselforurening.

Londons betalingsring blev indført i 2003 af daværende Labour-borgmester Ken Livingstone. Siden fortsatte afgiften under den konservative borgmester Boris Johnson, der satte andre initiativer i gang som øgede parkeringsafgifter for at begrænse bil-trafikken og forureningen og også under store protester fra bilister markant øgede Londons cykelruter. Londons bycykler bliver populært kaldt »Boris Bikes«.

Khan vil allerede fra oktober i år indføre en ekstra afgift på omkring 85 kroner for biler mere end ti år gamle, der ikke opfylder en såkaldt »Euro 4 udledningsstandard«. Det system vil falde væk til fordel for den nye afgift i 2019. Khan fremlagde desuden planer om at udvide betalingsringen i 2021 fra den nuværende afgift i byens centrum til at gælde det meste af London.

Den konservative premierminister, Theresa May, påpegede i en kommentar til den nye afgift i London, at det store antal diesel-biler i Storbritannien blandt andet skyldes en misforstået, miljøbegrundet promovering af diesel under den tidligere Labour-regering. Hun lovede en form for kompensation for ejere af de udskældte dieselbiler. Det bliver tolket som om, at regeringen vil påskønne bilisters udskiftning af særligt forurenende biler. Et direkte skrottilskud på op til omkring 17.000 kroner, som Khan slog til lyd for ved præsentationen af sit afgiftssystem, bliver dog vurderet som usandsynligt, fordi beregninger ifølge The Times viser, at det kunne koste statskassen op imod 30 milliarder kroner over en toårig periode. Fortalere, som blandt andet The Times’ lederskribent, henviser til, at luftforureningen i forvejen koster sundhedssystemet dyrt.

Der bliver vurderet til at være omkring 12 millioner diesel-biler på de britiske veje. I 2001 besluttede den daværende regering at sætte ind mod CO2-udslip ved at satse på diesel. Men forbrændingen af diesel har gjort forurening med kvælstofilter til et voldsomt problem i Storbritannien.

I februar udsendte EU-kommissionen en »sidste advarsel« til den britiske regering, fordi nitrogendioxid-indholdet i luften er langt over EUs grænseværdier i byer som London, Birmingham, Manchester, Leeds og Glasgow. I januar vakte det stor bekymring i London, at særlige vejrforhold i nogle dage gjorde forureningen ekstra voldsom og ifølge eksperter forårsaget af »kombinationen af brændeovne og trafik”. Flere skoler opfordrede deres elever til at bære masker på vej til skole og begrænsede elevernes tid i skolegården.

Uffe Taudal er Berlingskes korrespondent i Storbritannien