Presset øges på EU-lande efter diesel-skandale

Europa-Parlamentet lægger pres på EU-landene efter diesel-skandalen med en række konkrete anbefalinger, som EU-Kommissionen overvejende er positivt indstillet overfor. Især Tyskland med den enorme bilindustri ventes at stritte imod.

Tysklands kansler, Angela Merkel, afviser at have kendt til bilproducenten Volkswagens snyd med test af NOx-udledning fra dieselbiler. Europa-Parlamentet øger nu presset på EU-landene for at ændre lovgivningen, så dieselskandalen ikke kan gentage sig, men Merkel tøvende med at stramme reglerne for den magtfulde tyske bilindustri. Her ses hun under en tale på en maritim konferecne i Hamburg tirsdag den 4. april 2017. REUTERS/Fabian Bimmer Fold sammen
Læs mere
Foto: FABIAN BIMMER

Der bliver ikke lagt fingre imellem i Europa-Parlamentets rapport om skandalen med bilproducenternes snyd med udledningen af nitrogenoxid (NOx) fra dieselbiler. Et stort flertal i Europa-Parlamentet stemte tirsdag for rapporten, der rejser hård kritik af både EU-landene og EU-Kommissionen, og samtidig anbefaler en lang række konkrete tiltag.

De væsentligste anbefalinger er, at der hurtigt bør vedtages EU-lovgivning om test af emissioner under reelle kørselsforhold, samt at bilkøbere, der er berørt af skandalen, bør modtage økonomisk kompensation fra de involverede bilproducenter. Desuden anbefales det, at der vedtages nye regler for typegodkendelser hurtigst muligt, hvor op mod 20 procent af alle nye biltyper testes.

Og EU-Kommissionen er umiddelbart positivt indstillet overfor for mange af anbefalingerne, fortalte polske Elżbieta Bieńkowska, der er kommissær for det indre marked, i forbindelse med tirsdagens vedtagelse af rapporten i Europa-Parlamentet.

»Bieńkowska var meget klar og markant. Kommissionen påtog sig en del af ansvaret og erkendte, at den skulle have gjort noget mere, og at der nu skal handles. Så jeg vil umiddelbart sige, at det er ikke Kommissionen, vi får udfordringer med. Det er Ministerrådet, som er tøvende over for at gøre noget, der reelt kan forhindre en ny skandale,« siger Christel Schaldemose, der er forhandler for Europa-Parlamentets socialdemokratiske gruppe i spørgsmålet om nye regler for typegodkendelser.

Og selv om den tyske bilproducent Volkswagen foreløbigt har været i centrum for skandalen, er det alligevel Tyskland, som er mest tøvende i forhold til nye EU-regler. Det har allerede ført til kritik af, at de tyske politikere, inklusiv kansler Angela Merkel, er for blødsødne over for landets bilproducenter, som er landets største industri.

»Det er særligt Tyskland, som har markeret sig som værende imod i Ministerrådet. Det handler blandt andet om, at Tyskland gerne vil bevare kontrollen med, hvilke krav der stilles til bilindustrien, som betyder meget for tyskerne. Men selv om vi nok ikke kommer igennem med test af 20 procent af biltyperne, så tror jeg på, at vi kommer igennem med så meget, at det vil blive sværere at snyde. Og det er også nødvendigt efter denne her kæmpe, kæmpe skandale,« siger Christel Schaldemose.

Hun forventer,  at selve lovgivningen for typegodkendelser er vedtaget inden årets udgang, men erkender, at der vil gå endnu et par år, inden lovgivningen er ført ud i livet.