Populært fly under lup efter nyt styrt

Flystyrtet i Etiopien søndag har givet nye bekymringer om den Boeing-flytype, der også styrtede i efteråret i Indonesien. I EU holdes flyene dog i luften.

Flyet styrtede omkring 60 kilometer sydøst for hovedstaden Addis Abeba. Tiksa Negeri/Reuters Fold sammen
Læs mere

To dødelige styrt med samme nye flytype på kort tid har tændt alarmlamper i luftfartsbranchen.

Det fly, der styrtede søndag i Etiopien og kostede 157 mennesker livet, er nemlig af samme type som det Lion Air-fly, der forulykkede i oktober. Her døde der 189 i havet ud for Indonesien.

Modellen hedder 737 MAX 8 og er produceret af den amerikanske kæmpe Boeing. Det er tilmed selskabets hurtigst sælgende fly nogensinde med flere end 5000 bestillinger på den og søstermodellerne på fem år.

Men de to seneste katastrofer, hvor flyene begge styrtede blot få minutter efter afgang, giver dybe panderynker. Især fordi flytypen har været i drift i mindre end to år.

Oprydningsarbejdet og analyserne af det etiopiske styrt, og hvad der gik galt, er knap nok begyndt.

Røde Kors-frivillige og andre undersøger og sorterer vragdelene på jorden, hvor flyet forulykkede. Blandt tøj, boardingkort og andre personlige ejendele fandt de flyets såkaldte sorte boks mandag formiddag.

Men flere steder bliver der straks taget forholdsregler.

Ethiopian Airlines, der ejede flyet bag søndagens ulykke, holder indtil videre sine andre fly af samme Boeing-model på jorden. Og i både Kina og Indonesien er der udstedt midlertidige flyveforbud til alle MAX 8ere.

Den europæiske luftfartsmyndighed, EASA, der står for flysikkerhed i EU, holder nøje øje med efterforskningen i Etiopien. EASA kommer dog ikke med nogen nye anbefalinger.

Boeing afviser også i første omgang, at der er behov for at ændre procedurer. Selskabet vil sende inspektører til Etiopien, men umiddelbart ikke udstede nye retningslinjer for MAX 8-flyet, som det ellers gjorde som følge af det indonesiske styrt, skriver nyhedsbureauet AP.

På aktiemarkedet er der en kraftig reaktion, da Boeing falder med hele ti procent. Efter styrtet i oktober faldt Boeing-aktien også, men den har siden da klaret sig meget bedre end resten af markedet.

Også norske Norwegian, der ejer 18 MAX 8-fly og har flere end 50 på bestilling, falder på børsen i Oslo mandag.

/ritzau/