Politisk krise har næsten halveret Sydkoreas investeringer i Kina

Sydkoreanske virksomheder har reduceret deres investeringer i Kina med 43,7 procent i år. Det sker, fordi sydkoreanske virksomheder er ramt af Kinas vrede over landets samarbejde med USA om missilforsvars-systemet, THAAD.

Den sydkoreanske præsident Moon Jae-in ser sit lands investeringer i Kina gå i opløsning.     Fold sammen
Læs mere
Foto: YONHAP
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Salget er faldet drastisk for en lang række sydkoreanske store og mindre virksomheder i Kina. Flere har måttet lukke en lang række af deres forretninger, og nogle overvejer endda helt at trække deres virksomhed ud af Kina.

Nogle af de største sydkoreanske aktører på det kinesiske marked er virksomhederne Lotte Group, E-Mart og Orion – og her skriver flere sydkoreanske medier, at virksomhederne nu ikke bare skære gevaldigt ned på deres aktivitet i Kina, men reelt overvejer at trække sig ud af det kinesiske marked.

Tilbage i april måned fortalte direktøren for Lotte Group, Shin Dong-bin til CNN, at det for alvor blev umuligt at overleve på det kinesiske marked, efter virksomheden, der både har supermarkeder og en række andre typer butikker, havde givet en golfbane ud til den sydkoreanske regering, som skulle bruges til at huse missilforsvars-systemet THAAD. USA har leveret til det avancerede våben til forsvar mod Nordkorea som følge af den seneste tids optrappede krise.

87 af kædens 99 supermarkeder I Kina blev lukket, mens arbejdet på en forlystelsespark, som var ved at blive bygget, blev stoppet.

»Jeg tror, der er en misforståelse af vores position. Vi har intet at gøre med missilforsvars-systemet,« sagde direktøren dengang til CNN.

E-Mart, der nu har seks supermarkedskæder tilbage i Kina, diskuterer med Thai CP Group om et salg af fem af de sidste seks kæder. Orion, der er en af Koreas tre største fødevarevirksomheder, der ellers lagde imponerende, succesfuldt ud i Kina, har haft et fald i salget på 64 procent i år.

Landets største bilproducent, Hyundai Motor, solgte sammen med søsterselskabet kun 82.025 biler i Kina i sidste i måned. Det er et fald på hele 39 procent sammenlignet med sidste år.

Det er ikke kun Sydkorea, der lider økonomisk under de politiske stridigheder - også de amerikanske direkte investeringer i Kina er faldet med 37,5 procent fra januar til juli 2017.

Japan klarer sig en del bedre og har kun haft et fald på 3,7 procent – mens EU havde det mindste fald på 1,2 procent.

Maria Arcel er Berlingskes korrespondent i Asien