P.S. Rødt flag og hvide handsker

Kineserne har store problemer med uheld i trafikken, der hvert år koster titusinder af mennesker livet. Men politiet i Nanjing har fået en god ide.

Tegning: Bob Katzenelson Fold sammen
Læs mere

Rødt eller grønt lys. Her i Kina bekymrer cyklister, fodgængere og bilister sig ikke så meget om de dersens trafiklys.

Men det vil politiet i Nanjing gøre noget ved. Derfor er de begyndt på en ti måneder lang kampagne, der skal få byens indbyggere til at respektere færdselsloven.

Politiet har dog ikke tænkt sig at uddele flere eller større bøder. Nej. Derimod handler det om et par hvide handsker og et rødt flag.

Kina har store problemer med trafikken. For eksempel fodgængerne, der ikke har tålmodighed til at vente på det grønne lys. Vissevasse. Hvis man vil krydse en vej, vader man ud på vejbanen og hopper rundt i hullerne mellem biler, lastbiler og busser.

Nogle steder er det værre end andre. I Dalian i det nord-østlige Kina kører buschaufførerne med lukkede øjne og speederen trykket i gulvtæppet. Fodgængere og andre trafikale uskikke er ikke noget, som de fremadstræbende bus-bødler bekymrer sig om.

HER I BEIJING er det langt bedre. Generelt. For hovedstadsområdet er så nogenlunde dobbelt så stort som Sjælland, så det er ikke svært at finde forstæder og landsbyer, hvor man har et mere pragmatisk forhold til paragrafferne i Folkerepublikken Kinas Lov om Trafiksikkerhed. Men her inden for de fem ringveje er trafikken civiliseret. I hvert fald efter kinesiske forhold. Danske færdselsbetjente kunne sikkert finde en enkelt detalje eller to at kritisere. Måske endda tre.

Og endelig er der så Nanjing. Det er måske første gang, at du hører om byen, der ligger er par timers togtur fra Shanghai. Det er OK. For efter kinesiske forhold er den vel ikke meget mere end en mellemstor provinsby. Sådan lidt a la Odense eller Randers. Men med en anelse flere indbyggere. I alt omkring syv millioner personer.

Det er en flad by. Derfor er det også en cykelby. Så mange af indbyggerne har almindelige eller elektriske cykler. Eller knallerter, scootere eller trehjulede ladcykler. De summer rundt i byen som en sværm af amfetamin-påvirkede hvepse. De er overalt. De angriber dig fra alle retninger. Og det er især de elektriske cykler, som er farlige. De er lydløse. Du kommer gående på fortovet og pludselig bliver du snittet bagfra af en midaldrende husmor på sin elektriske torpedo.

TALLENE OVER TRAFIKUHELD er heller ikke for gode. Ifølge tal fra Sundhedsministeriet døde der i 2000 omkring 100.000 personer i trafikken i Kina. Og 500.000 blev kvæstet.

Siden er det blevet bedre. I 2006 blev 90.000 personer dræbt og 380.000 kvæstet.

Og ifølge en artikel på Hexun.com ser 2008 ud til at blive et rekordår. I årets første halvdel var der 33.000 dræbte. Og 152.000 sårede.

Politiet i Nanjing vil gøre sit til, at den gode tendens fortsætter. Søndag i sidste uge begyndte de en kampagne, der er rettet mod cyklister og fodgængere, som ikke gider vente på det grønne lys.

Det skal være slut. Derfor har de taget et nyt middel i brug. Hvis de fanger dig for at gå eller cykle over for rødt lys, får du udleveret et par hvide handsker og et rødt flag. Straffen er så, at du skal stå i krydset og dirigere trafikken og fodgængerne i en halv time. I løbet af første to dage gik der 245 personer i fælden.

Måske skulle det danske politi overveje noget lignende?