OVERBLIK: Britiske tabloidaviser i selvsving over royal bombe

Prins Harry og Meghan er trådt et skridt tilbage. Det bliver beskrevet i dramatiske vendinger i aviserne.

Prins Harry og hertuginde Meghan vinker farvel til nogle af deres forpligtelser som medlemmer af det britiske kongehus. Ifølge The Guardian kommer beslutningen i kølvandet på en periode præget af et fjendtligt forhold mellem parret og pressen. (Arkivfoto). Daniel Leal-Olivas/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Onsdag aften meddelte den britiske prins Harry og hertuginde Meghan, at de ikke længere ønsker at være fremtrædende medlemmer af kongefamilien.

Størstedelen af de større britiske aviser har parret på forsiden dagen derpå.

Læs mere om, hvad aviserne skriver, her:

* The Daily Mirror:

Tabloidavisen kalder på forsiden udmeldingen en »royal sensation«, som ifølge avisen kom bag på dronning Elizabeth. Avisen mener at vide, at parret »ikke engang« havde informeret dronningen om beslutningen på forhånd.

* Daily Mail:

I den tabloide avis bliver parrets beslutning om at træde et skridt tilbage betegnet som en »royal bombe« på forsiden. Ifølge avisen er dronningen »rasende« og har ikke fået beslutningen at vide på forhånd.

* The Sun:

Tabloidavisen beskriver Harry og Meghans beslutning i dramatiske vendinger. »Bombe« og »borgerkrig« står der blandt andet på forsiden. Med henvisning til brexit og Meghans navn står der desuden med store bogstaver »Megxit«.

* The Guardian:

Også på avisen The Guardian pryder hertuginde Meghan og prins Harry forsiden. Avisen dykker på forsiden ned i årsagen til parrets tilbagetræden og peger på, at beslutningen kommer i kølvandet på en periode præget af et »fjendtligt« forhold mellem parret og pressen.

* The Daily Telegraph:

Den kongelige familie er ifølge avisen »dybt skuffet« over parrets beslutning om at træde et skridt tilbage. Den øvrige royale familie havde kun kendt til Meghan og Harrys overvejelser i ganske kort tid, hvorfor selve erklæringen kom som en stor overraskelse, rapporterer avisen.

* The Times:

Også The Times skriver, at dronning Elizabeth ikke på forhånd kendte til parrets beslutning. Meghan og Harry har med deres beslutning »skabt en revne rift i den kongelige familie«, lyder avisens vurdering på forsiden.

/ritzau/