Ny undersøgelse: Sådan undgår du konflikter med teenagere – det handler om stemmeføringen

En gruppe forskere har testet, hvordan teenagere reagerer på mødres stemmeføring. Og der er rig mulighed for at undgå skænderierne.

Teenagere arkiv
Ved brug af en »kontrollerende« stemmeføring øges risikoen for, at teenagere vil besvare anmodningen negativt eller gå i forsvarsposition. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen Fold sammen
Læs mere

Mødre, som taler til teenagebørn med en »kontrollerende stemmeføring«, har større risiko for at havne i skænderier og konflikter.

Det er konklusionen på en videnskabelig undersøgelse, som forskere fra Cardiff University i Wales har foretaget.

I løbet af undersøgelsen har forskere testet, hvordan 1.000 teenagere i 14-15-årsalderen reagerer på mødres stemmeføring – forskerne har ikke testet reaktioner på fædres stemmeføring.

Resultaterne viste, at teenagerne var mere samarbejdsvillige, når mødrenes stemmeføring var »støttende« og »opbakkende«, end når de lagde pres på teenagebarnet.

Det skriver BBC.

Forskerne bag undersøgelsen skriver i journalen Developmental Psychology, at der allerede eksisterer en del forskning i, hvordan ord og handlinger påvirker teenagere, men meget lidt forskning i, hvordan stemmeføringen spiller ind.

»Hvis forældre ønsker, at samtalerne med deres teenagere skal have størst mulig gavn, er det vigtigt at huske at bruge en støttende tone. Dette er nemt for forældre at glemme, især hvis de føler sig stressede, kede af det eller pressede selv,« siger Netta Weinstein, som er én af forfatterne til rapporten.

Undersøgelsen tog udgangspunkt i hverdagssituationer, som mange forældre til teenagere nok kender, såsom at få de 14-15-årige til at lave lektier, hjælpe med pligter i huset eller sikre, at de kommer i skole til tiden.

Når mødrene gav opfordringer eller stillede krav til teenagerne, opnåede de klart de bedste resultater, når de brugte en »varm,« »støttende« stemmeføring.

Hvis de anvendte det, som forskerne kalder en »neutral« stemmeføring, gjorde det typisk hverken teenagerne mere samarbejdsvillige eller mere defensive.

Ved brug af en »kontrollerende« stemmeføring øgedes risikoen for, at teenageren ville besvare anmodningen negativt eller gå i forsvarsposition.